مضرات رسوب کتری

 تصور کنید صبح زود از خواب بیدار شده‌اید و تصمیم دارید روز خود را با انرژی آغاز کنید یک چای یا قهوه عالی دم کنید و لذت ببرید. چه چیزی بهتر از یک صبح عالی و سالم؟ ولی وقتی کتری را بر می‌دارید تا آب را جوش بیاورید متوجه می‌شوید داخل کتری رسوب بسته است، بعد از جوش آمدن آب ذرات معلق رسوب را می بینید، شاید اهمیتی ندهید و چای یا قهوه‌تان را دم کنید. ولی بعدا حتما به میزان سلامت نوشیدنی خود فکر خواهید کرد.

راه‌های زیادی برای تمیز کردن کتری از رسوبات وجود دارد ولی بعضی از این روش‌ها زمان و زحمت زیادی می‌برد و ممکن است سطح داخلی و لایه محافظ کتری را از بین ببرد، اصلا تمیز کردن رسوبات مهم است یا نه؟ در ادامه مطلب به بررسی تحقیقات و مطالعات در باره مضرات و فواید رسوبات در کتری می‌پردازیم بعد می‌توانید تصمیم بگیرید که با رسوبات چه کار کنید. کتری قوری یونیک در انواع مختلفی در سایت چشمگیر موجود است، پیشنهاد ما این است که از این برند دیدار کنید. 

چرا در کتری رسوب ایجاد می شود؟

وقتی آب را در کتری می‌ریزیم و بر روی حرارت قرار می‌دهیم به دلیل شوک حرارتی، املاح و سختی‌ها از آب جدا شده و بر روی جداره داخلی کتری رسوب می‌کنند. عناصر تشکیل دهنده این رسوبات بسته به نوع آب متفاوت است ولی معمولا شامل سدیم، کلسیم و منیزیم است.

رسوب کتری

رسوب کتری مضر است یا مفید؟

موارد بهداشتی مربوط به آب آشامیدنی بسیار مهم و گسترده است. طبق توصیه دانشمندان باید در طول شبانه روز، به میزان کافی آب و مایعات دیگر مصرف کنیم. در این میان نقش نوشیدنی‌های معمول، بسیار پر رنگ است. چای، قهوه، دم نوش و حتی پایه تهیه بسیاری از از غذا‌ها با استفاده از آب جوش و یا داغ است. با این وجود، کیفیت آب جوش و کتری که آن را تولید می کند بسیار مهم است. معمولا بعد از چند بار استفاده سطح داخلی کتری ها رسوب می‌بندد، که میزان آن بسته به کیفیت آب و جنس کتری متفاوت است.

عده‌ای از محققان و دانشمندان معتقدند رسوب در کتری به معنی وجود املاح معدنی در آب است که در مناطق مختلف با هم تفاوت دارد. آنها بر این عقیده‌اند که این املاح شامل کلسیم و منیزیم است و این دو عنصر نقش اساسی در سلامت و عملکرد قلب و عضلات آن دارند. بنا‌بر نظر این دانشمندان نیازی به رسوب زدایی از جداره کتری‌ها نداریم و با خیال راحت می‌توانیم از آنها استفاده کنیم چون آبی که در کتری رسوب گرفته به نقطه جوش برسد، سرشار از منیزیم و کلسیم بوده و به این شکل این عناصر مفید به بدن ما می‌رسند.

 دسته دوم بر این باورند که بدن ما نیازی به تمام املاح موجود در آب ندارد و حتی ممکن است افزایش املاح معدنی در بدن انسان باعث بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه و تضعیف سیستم عصبی و حرکتی بشود. این محققان، مخصوصا کلسیم را جز عناصر خطرناک در آب می‌دانند که تراکم و رسوب آن در کلیه، باعث بیماری‌هایی خطرناکی شده و همچنین در بیماران کلیوی شرایط را بحرانی‌تر می‌کند. از دیگر عناصر خطرناک سدیم است که به میزان زیادی در رسوبات آب در جداره کتری وجود دارد که تاثیرات مخربی بر سیستم گوارش می‌گذارد. این محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند برای انواع آب آشامیدنی از دستگاه تصفیه استفاده کنیم تا املاح سنگین آب از آن جدا شود.

بعد از بررسی نظرات محققان و دانشمندان درباره فواید و مضرات رسوب کتری، به تجربیات در این زمینه می‌پردازیم. اگر جداره داخلی کتری بیش از اندازه رسوب داشته باشد، به احتمال زیاد رنگ چای کدر خواهد بود چون ذرات بسیار ریز رسوب، بعد از داغ شدن، در سطح آب شناور می‌شوند و دیگر آب زلال و شفاف نیست. همچنین وجود رسوبات باعث می‌شود طعم آب و به طبع طعم چای تغییر کند و کیفیت آن پایین بیاید.
غیر از موارد مرتبط رسوب با کیفیت آب جوش، بهتر است بدانید وجود رسوبات در جداره داخلی کتری باعث می‌شود که تبادل حرارتی بین دیواره کتری و آب دیرتر اتفاق بیفتد. در واقع رسوبات ضخیم مانند یک عایق عمل می‌کنند و باید انرژی بیشتری صرف جوش آوردن آب شود. رسوب در کتری مشکل دیگری هم به وجود می‌آورد، رسوبات باعث می شوند دیواره درونی کتری دچار خوردگی شود و اگر این دیواره از لایه محافظی مانند لعاب تشکیل شده باشد، با وجود رسوب کاملا از بین خواهد رفت.

 

رسوب در انواع مختلف کتری

رسوب در کتری برقی

در کتری‌های برقی، رسوب بسیار سریع‌تر و بیشتر از انواع دیگر است، چون آب با سرعت بیشتری به نقطه جوش می‌رسد و این شوک ناگهانی مقدار بیشتری از املاح مانند کلسیم را از آب جدا می‌کند. اگر محفظه کتری از سیستم الکتریکی جدا نشود شستن و رسوب زدایی آن کمی مشکل خواهد بود.

رسوبات در کتری برقی

رسوب در کتری شیشه‌ای

رسوب در کتری شیشه‌ای بسیار به ندرت بوجود می‌آید، چون سطح این کتری‌ها دارای منافذ نیست و حتی اگر ، در اثر شوک ناگهانی حرارت، املاح از آب جوش جدا شوند، شناور می‌مانند و به جداره داخلی کتری نمی‌چسبند.

رسوب در کتری استیل و دیگر کتری‌های فلزی

به دلیل اینکه تمام فلزات در سطح خود دارای منافذ هستند، رسوبات بر جداره آنها می‌چسبند. همچنین آسیب و مضرات رسوب در این کتری‌ها بیشتر است چون به مرور زمان به دلیل واکنش عناصر موجود در رسوب، فلز دچار خوردگی می شود.

رسوبات در کتری

 

در آخر پیشنهاد ما به شما این است که بیش از اندازه روی رسوب کتری حساس نباشید، ولی وقتی رسوب در کتری کمی ضخیم شد اقدام به تمیز کردن کتری کنید، بهر حال هیچکس چای کدر و بد طعم دوست ندارد. با رسوب زدایی از کتری می‌توانید در مصرف انرژی هم صرفه جویی کنید. در هنگام تمیز کردن جداره کتری از رسوبات، مراقب باشید که به سطح کتری صدمه‌ای نزنید. روش‌های مختلفی برای رسوب زدایی از کتری‌ها وجود دارد که با کمی حوصله می‌توانید جداره داخلی کتری خود را دقیقا مثل روز اول تمیز و براق کنید.
در هنگام خرید کتری به کیفیت و جنس کتری توجه کنید، اگر سطح جداره‌با کیفیت باشد رسوب کمی روی آن باقی می‌ماند. همچنین وقتی آب در کتری جوش آمد اجازه ندهید که مدت طولانی آب در آن بماند. برای صرف جویی در مصرف نیز فقط مقداری که نیاز دارید آب در کتری بریزید. کتری قوری یونیک از بهترین ست های موجود در بازار است. برای خرید و استعلام قیمت کتری قوری یونیک با ما در چشمگیر همراه شوید.

دیدگاه‌ها  
+1
به نقل از زهرا:
مطلبتون خیلی خوب بود

با عرض سلام، ممنون از همراهی شما دوست عزیز.
مطلبتون خیلی خوب بود
نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین کتری و قوری

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن