کتری لعابی بهتر است یا کتری استیل؟

مهم‌ترین نوشیدنی از نظر ایرانیان چای است. احتمالا همه ما خود را متخصص طعم چای می‌دانیم و از همه اینها گذشته یکی از اساسی‌ترین چیز‌ها در پذیرایی از مهمان یک چای خوش طعم است. از گذشته تا به حال مادربزرگ ‌ها از سماور برای تهیه چای استفاده می‌کنند و همیشه معتقدند بهترین گزینه برای دم کردن چای سماور است، اما امروز تنوعی بسیار کتری‌ها در بازار وجود دارد که برای ما این امکان را فراهم می سازد تا با صرف انرژی و وقت کمتر آب را جوش بیاوریم و چای دم کنیم. ما هر روز و روزی چند بار چای می‌نوشیم، حتی اگر اهل چای نیستید برای تهیه دم نوش‌ها و قهوه‌های فوری نیز به کتری نیاز دارید. پس بسیار مهم است که از چه نوع کتری برای جوشاندن آب و حاضر کردن نوشیدنی‌های گرم استفاده کنیم. در این مقاله از سایت چشمگیر با ما برای بررسی تفاوت بین کتری های لعابی و استیل همراه شوید.

کتری لعابی

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از کتری ها در بازار وجود دارد که محبوب‌ترین آنها کتری‌های لعابی و استیل است. در این بین سوالاتی پیش می‌آید که کدام یک از این دو، مناسب تر است. در ادامه توضیح دقیقی از خصوصیات هر کدام می‌دهیم، به علاوه به بررسی تفاوت آنها می‌پردازیم.

کتری لعابی

انواع مختلفی از کتری‌های لعابی در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارد، که در نگاه اول ما را برای خرید وسوسه می‌کنند طرح‌های زیبا و نو باعث می‌شود تصور کنیم با خرید این کتری‌ها دکور آشپزخانه را زیبا می‌کنیم و چقدر خوشحال خواهیم بود، ولی صبر کنید به یاد بیاورید که هدف شما از خرید کتری چیست، هر چند همیشه زیبایی یکی از پارامتر‌های خرید است ولی دقت کنید که کارایی و سلامتی را قربانی زیبایی نکنید. برای مثال در وسایل لعابی، لایه لعاب به عنوان محافظ عمل‌می‌کند که هنگام داغ شدن آب، فلزات مضر واکنش نشان ندهند. پس لایه لعاب وقتی موثر است که داخل کتری هم باشد، وگرنه وجود لایه لعاب در سطح خارجی کتری، تاثیری بر سلامتی ندارد. اگر پوشش داخلی کتری، لعاب نداشته باشد، بسته به جنس فلز، انواع یون‌های مضر آلومینیوم یا قلع وارد آب جوش می‌شوند. وقتی از استاندارد کتری لعابی مطمئن شدید، درباره زیبایی کتری و هماهنگی آن با محیط آشپزخانه فکر کنید.

کتری لعابی

بعد از اینکه پوشش داخلی کتری را بررسی کردید، به کاتالوگ محصول مراجعه کنید و یا از فروشنده راهنمایی بخواهید، چون لایه لعاب باید در محیط استاندارد تولید شده باشد، در غیر این صورت با چند بار استفاده و یا حتی ضربه‌، خراش بر‌می‌دارند و یا از بین می‌روند. اگر لعاب از بین برود، به شکلی که فلز زیری آن مشخص باشد، ذرات بسیار مضر آن وارد آب جوش می‌شوند. مضرات این ذرات، ثابت شده است، به طوریکه تاثیرات بسیار شدیدی در عملکرد سیستم عصبی و حرکتی ایجاد می‌کند و همچنین تاثیر این مواد بر روی جنین بسیار خطرناک و غیر قابل جبران است.در واقع مواد استفاده شده برای تولید لایه لعاب متفاوت است، ولی اگر این لایه صدمه ببیند مقدار قابل توجهی از کادمیوم وارد آب جوش می‌شود که غذا را مسموم می‌کند. از طرفی بعضی از محصولات بی کیفیت دارای سرب در فرمول لعاب هستند که با حرارت دیدن کتری ممکن است وارد آب شوند و در بدن مستقیما بر سیستم عصبی تاثیرات بدی بگذارند.

پس در هنگام خرید کتری‌های لعابی، به کیفیت لایه لعاب آن دقت کنید و اگر کتری و وسایل لعابی دارید که خراش برداشته و یا ضربه دیده‌اند آنها را کنار بگذارید و استفاده نکنید.

مزایا و معایب استفاده از کتری لعابی

مزایای کتری لعابی: زیبایی و تنوع در طرح و رنگ، توان تحمل حرارت بالا.
معایب کتری لعابی: باید مراقب باشید که کتری از دستتان نیفتد و ضربه نبیند، چون با شکستن و ترک برداشتن لعاب، تقریبا کتری غیر قابل استفاده و مضر است. دمای حرارت زیر کتری ناگهانی نباید تغییر کند، زیرا ممکن است لعاب ترک بر‌دارد. سطح لعاب کمی لیز است پس باید مراقب باشید از روی اجاق نیفتد. هرگز کتری لعابی خالی نباید رو اجاق بماند.

کتری استیل

استیل و در واقع استیل ضد زنگ که در ساخته ظروف آشپزخانه از آن استفاده می‌شود، از ترکیب آهن، کربن و در صدی از کروم تشکیل شده است. وجود عنصر کروم و ترکیب شدن آن با اکسیژن در سطح خارجی فلز، باعث می‌شود که لایه‌ای محافظ ایجاد شود، این لایه دیده نمی‌شود و از زنگ زدن فلز جلوگیری می‌کند همچنین باعث می‌شود استیل تا حد زیاد در برابر ضربه و سایش مقاوم باشد. از دیگر ویژگی‌های استیل پولیش پذیری آن است، ظروف ساخته شده از استیل به راحتی شسته می‌شوند و برق می‌افتند. اگر کمی در نگهداری کتری استیل دقت کنید، تا مدت زیادی می توانید از آن استفاده کنید. کتری استیل و به طور کلی تمام ظروف استیل هیچ لایه‌خارجی محافظی ندارند، و محتویات دقیقا به صورت مستقیم با استیل در تماس هستند. همانطور که قبلا هم گفته شد فرمولاسیون به‌خصوص استیل باعث شده است که این ظروف در هنگام حرارت هیچ واکنشی نشان ندهند در نتیجه برای سلامتی ضرر ندارند. کتری قوری یونیک در انواع مختلفی در سایت چشمگیر موجود است، پیشنهاد ما این است که از این برند دیدار کنید. 

کتری استیل


استیل ضد زنگ یکی از بهترین انواع فلز برای ظروف است و نیاز به مراقب خاصی ندارد، همچنین ایمنی کتری‌های استیل تضمین شده است. فقط در هنگام خرید باید توجه کنید که کتری استیل با کیفیت تهیه کنید. متاسفانه امروزه، بسیاری از تولید‌کنندگان کتری‌های بی کیفیتی به بازار عرضه می‌کنند که در فرمولاسیون آن از سرب استفاده شده و همانطور که می‌دانید حتی مقدار بسیار کم از سرب برای سلامتی بسیار خطرناک است و از طرفی امکان تشخیص سرب از طرف مشتری وجود ندارد. پس سعی کنید کاتالوگ محصول را مطالعه کرده و از فروشنده راهنمایی بخواهید. از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید و از استاندارد کارخانه تولید کننده مطمئن شوید. کالای آشپزخانه چشمگیر با سابقه طولانی در این زمینه، محصولات با‌کیفیت و زیبایی را عرضه می‌کند. مجموعه کتری و قوری استیل را در کالای آشپزخانه چشمگیر ببینید.

مزایا و معایب استفاده از کتری استیل

مزایای کتری استیل: در برابر حرارت و ضربه مقاوم هستند، ضد زنگ هستند، نیاز به مراقبتی خاصی ندارند، در ماشین ظرفشویی قابل شستشو هستند، وزن کمی دارند.
معایب کتری استیل: تشخیص استیل با کیفیت مشکل است، تنوع رنگ ندارند.
برای استفاده از هر نوع کتری نکاتی را در نظر بگیرید: هرگز کتری خالی را روی اجاق قرار ندهید، هنگام خرید به ایمنی جنس و دسته کتری توجه کنید، آبی را که یک بار جوش آورده‌اید و سرد شده، دوباره جوش نیاورید.

کتری لعابی

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین کتری و قوری

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن