روش های تمیز کردن پشت انواع قابلمه و ماهیتابه

اگر تازه تصمیم گرفته‌اید قابلمه و تابه‌های جدید برای آشپزخانه تهیه کنید، حتما انواع مختلف و جنس های متفاوت را در بازار دیده اید که معمولا قابلمه ها و تابه های با کیفیت قیمت بالایی دارند. پس در نگهداری آنها باید دقت کنید غیر از توجیه اقتصادی، با نگهداری صحیح از قابلمه ها و تابه‌ها می‌توانید سلامت غذایی را که درست می‌کنید، تضمین کنید. معمولا حتی اگر در نگه داری قابلمه‌ها و تابه ها دقت به خرج بدهید هم ممکن است پشت قابلمه و تابه سیاه شود و یا لکه چربی بگیرد که تمیز کردن آن به وقت زیادی نیاز دارد در حالی که به خاطر سایش قابلمه با سیم، مچ دستتان درد خواهد گرفت.

با این مطلب باشید تا روش‌های تمیز کردن پشت انواع قابلمه تک و ماهیتابه را بررسی کنیم. در ادامه نکاتی برای نگهداری قابلمه و تابه هم می گوییم که به این شکل زحمت شما برای تمیز کردن قابلمه‌ها بسیار کمتر خواهد شد. قابلمه روحی یکی از وسایلی است که در آشپزخانه هر بانوی ایرانی یافت می شود، برای خرید، کسب اطلاعات و استعلام قیمت قابلمه روحی در چشمگیر همراه ما باشید.

روش‌های تمیز کردن پشت انواع قابلمه و تابه‌

پشت قابلمه و تابه

تمیز کردن پشت قابلمه و تابه تفلون

اگر ظروف تفلون در آشپزخانه داشته باشید دیده‌اید که بعد از مدتی استفاده، پشت آنها سیاه می شود و تمیز کردن آن هم آسان نیست و روش‌هایی مانند سیم ظرفشویی را فراموش کنید و به جای آن از روش‌های آسان‌تری استفاده کنید که نتیجه بهتری هم می‌دهند.
می توانی از آب داغ و مایع ظرفشویی استفاده کنید و با یک اسفنج نرم برای از بین بردن لکه سیاه پشت تاه و قابلمه تفلون استفاده کنید و در این روش باید حتما دستکش به دست داشته باشید و همچنین این روش مناسب ظرف‌هایی است که لایه نازکی از جرم پشت آنها وجود دارد.

در روش بعدی می‌توانید از سرکه سفید استفاده کنید. بهتر است سرکه سفید را پشت تابه یا قابلمه اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک اسکاج نرم، آن را تمیز کنید و سعی کنید لکه‌ها را از بین ببرید. سرکه باعث می شود که فلز پشت تابه یا قابلمه، براق شود.

در روش بعدی که برای قابلمه ها و تابه‌هایی مناسب است که لکه و چربی پشت آنها مدت زیادی روی هم انباشته شده و تمیز کردن آن به این سادگی‌ها نیست. در این روش مقداری آب اکسیژنه و جوش شیرین را با هم حل کنید و به شکل خمیر در بیاورد و این ترکیب را به شکل لایه ضخیم پشت قابلمه یا تابه قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید و بعد از آن با اسفنج نرم و آب بشویید.

تابه و قابلمه

یک ترکیب قوی دیگر هم برای از بین بردن جرم و چربی از پشت قابلمه و تابه وجود دارد در این روش، آب و دو قاشق بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و به این ترکیب سرکه سفید را هم اضافه کنید، بعد با یک برس پلاستیکی ظرفشویی، این ترکیب را پشت قابلمه یا تابه بزنید و تمام لکه‌ها و جرم ها را تمیز کنید. وقتی چربی‌ها از ظرف کنده شدند، با استفاده از آب و مایع ظرفشویی قابلمه یا تابه را بشویید و خشک کنید.

اگر ظرف بیش از اندازه سیاه شده بود می توانید از مواد شوینده کف استفاده کنید. این مواد خیلی قوی هستند و دیگر هر نوع لکه چربی و جرمی را از بین می برند حتی اگر این جرم ها به مدت طولانی روی هم انباشته شده باشند. فقط در هنگام استفاده از این مواد باید دستکش به دست داشته باشید و شستشو را زود انجام دهید چون بخارات این مواد برای دستگاه تنفسی بسیار مضر هستند. اگر ممکن است این کار را در محیط باز انجام دهید یا پنجره های آشپزخانه را باز بگذارید.

یکی دیگر از محلول‌هایی که برای از بین بردن جرم و لکه چربی روی سطوح فلزی مانند پشت قابلمه استفاده می شود، گاز پاک کن است. مقداری از گاز پاک کن را روی سطحی که می‌خواهید تمیز کنید بزنید و بعد باید با برس ظرفشویی یا اسفنج نرم، آن را تمیز کنید تا تمام لکه ها از بین بروند. بعد با استفاده از آب گرم و اسفنج نرم آن را بشویید.

همچنین می‌توانید از پودر ماشین ظرفشویی یا قرص ظرفشویی هم برای از بین بردن لکه‌ها و جرم پشت تابه و قابلمه استفاده کنید. برای استفاده از این مواد باید حتما دستکش به دست داشته باشید و برای آبکشی از آب داغ استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 شستن پشت قابلمه

تمیز کردن پشت قابلمه و تابه چدن

پشت این ظروف تقریبا مانند ظروف تفلون ساخته می شود بنابراین می‌توانید از همان روش‌ها برای ظروف چدن هم استفاده کنید. 

تمیز کردن پشت قابلمه و تابه روی و آلومینیوم

برای تمیز کردن پشت قابلمه ها و تابه های روی و یا آلومینیوم می‌توانید آنها را برای چند ساعت در آب داغ بگذارید تا خیس بخورند و بعد با استفاده از مایع ظرفشویی بشویید. اگر لکه ها از بین نرفتند می‌توانید از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن پشت ظروف آلومینیوم و رویی استفاده کنید. برای این ظروف می‌توانید از سیم های ظرفشویی خشن هم استفاده کنید. همچنین برس های فلزی که برای از بین بردن لکه چربی مناسب هستند. البته فراموش نکنید که استفاده از سیم و برس فلزی تنها برای این ظروف مناسب است آن هم تنها در قسمت خارج ظرف.

تمیز کردن پشت قابلمه و تابه مسی

معمولا ظروف مسی روی حرارت رنگ عوض نمی‌کنند ولی اگر پشت قابلمه یا تابه مسی شما سیاه شده بود می توانید از یک لیمو ترش برای تمیز کردن آن استفاده کنید. لیمو ترش را از وسط نصف کنید و آن را به تمام سطوح خارجی ظرف مسی بزنید و در قسمت‌هایی که لکه‌های سیاه بیشتر هستند از پنبه استفاده کنید. بعد ظرف را با آب ولرم بشویید وخشک کنید.

در آخر توصیه ما به شما این است که بعد از اینکه قابلمه و تابه را تمیز کردید سعی کنید با رعایت نکاتی از سوختن آنها جلوگیری کنید برای مثال شعله اجاق را خیلی زیاد نکنید و همیشه در حالت ملایم نگه دارید. برای تمیز کردن ظروف از سیم و برس‌های فلزی و خشن استفاده نکنید. و اگر غذا از قابلمه یا تابه سرریز کرد آن را در اسرع وقت تمیز کنید که با گذشت زمان لکه و چربی روی آن ثابت نشود.

همچنین راه های تمیز کردن قابلمه گرانیتی در مقاله ای با با عنوان روش های حرفه ای تمیز کردن پشت و بدنه قابلمه گرانیتی در بخش مقالات موجود می باشد.

اگر قصد خرید سرویس قابلمه برای آشپزخانه خود دارید می‌توانید از فروشگاه آنلاین کالای آشپزخانه چشمگیر دیدن کنید و قیمت ماهیتابه و کیفیت آن را با فروشگاه های دیگر مقایسه کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن