توجه: زمان ارسال سفارش های ثبت شده از تاریخ 26 اسفندماه تا پایان سال به تاریخ بعد از 5 فروردین سال 1403 موکول میشود.

فلاسک یا فلاکس

فلاسک چیست؟

فلاسک ( که با نام اشتباه فلاکس هم گفته می شود)، یک محفظه خلاء است که محتویات درونش را تا مدتی سرد یا گرم نگه می دارد. این وسیله توسط فیزیکدان و شیمیدان اسکاتلندی، سر جیمز دوار در سال 1892 ابداع شد. فلاسک از دو محفظه ساخته شده است که یکی در داخل دیگری قرار می گیرد و در قسمت بالایی، بهم متصل هستند. فاصله بین این دو محفظه از هوا تخلیه شده است و تقریبا یک فضای خلاء ایجاد می شود. این فضای خالی ایجاد شده به طور قابل ملاحظه ای از انتقال گرما به صورت همرفت و رسانایی جلوگیری می کند.

فلاسک ظرفی از جنس شیشه، فلز، پلاستیک یا ترکیبی از این هاست که با یک درپوش محکم می شود تا از ریختن مواد داخل آن به بیرون و همچنین از تبادل دمایی جلوگیری کند. فلاسک اساساً به این دلیل به وجود آمده تا دمای ماده ای را که درونش وجود دارد، به همان شکل حفظ کند. بنابراین فلاسک ظرفی است دردار که مواد سرد را در درون خود سرد و مواد گرم را گرم نگه می دارد. البته باید بدانید که سیستم فلاسک برای حفظ دما، سیستمی همیشگی نیست و بهترین فلاسک ها هم نمی توانند برای همیشه دما را ثابت نگه دارند. ساختار فلاسک به گونه ای است که این تبادل دمایی را به حداقل می رساند و ماده را برای مدت طولانی تری در دمای اولیه حفظ می کند. شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت فلاسک یونیک اصل و سایر برندهای با کیفیت به فروشگاه اینترنتی چشمگیر بپیوندید.

تلفظ درست فلاسک یا فلاکس

تلفظ درست فلاسک یا فلاکس در فرهنگ لغت به شکل فلاسک است و اگر قصد خرید این ظرف در خارج از کشور را دارید، حتما دقت نمایید.  فلاسک ها با استفاده از این ساختار نوشیدنی های درون خود را برای مدتی، سرد یا گرم نگه می دارند. البته باید توجه داشت که از این اختراع در آزمایشگاه های شیمی و همچنین صنایع نیز استفاده می شود.

فلاسک یا ترموس

محفظه فلاکس

برای درک بهتر ساختار فلاسک و همچنین چگونگی کارکرد آن نیاز داریم کمی مفاهیم شیمی را بررسی کنیم. با توجه به قوانین ترمودینامیک، گرما همیشه در حال انتقال است مثلا اشیای گرم، گرمای خود را به محیط انتقال می دهند و اشیای سرد، گرما را از محیط اطراف خود می گیرند. بنابراین نمی توان اشیا را به صورت خود به خود گرم یا سرد نگه داشت. انتقال گرما به سه شکل اتفاق می افتد:
- همرفت یا جریانی : برای مثال اگر مایعی گرم در ظرفی داشته باشیم گرما، از دهانه آن به محیط منتقل می شود.
- رسانایی: مایع درون ظرف، گرمای خود را به دیواره ظرف و سپس به محیط منتقل می کند.
- تابش: انتقال گرما از طریق تابش، مانند گرم شدن مایع درون ظرف از طریق تابش نور آفتاب.

جنس دیواره داخلی فلاسک از شیشه و عایق است بنابراین گرما از طریق رسانایی منتقل نمی شود. همچنین بین دو جداره فلاسک، فضای خلاء وجود دارد که از همرفت و یا جریان گرما جلوگیری می کند. سطح داخلی فلاسک هم نقره ای است و به شکل بازتابنده عمل می کند و گرما از طریق تابشی نیز منتقل نمی شود.

 

استفاده از فلاسک در مصارف خانگی

هر چند جیمز دوار این وسیله را در یک آزمایشگاه شیمی و برای مصارف صنعتی اختراع کرد، ولی به سرعت تبدیل به یک وسیله با مصارف خانگی شد. بعد ها در ساختار فلاسک از شیشه و آلومینیوم نیز استفاده شد، بهرحال جیمز دوار اختراع خود را ثبت نکرد.
طراحی دوار به سرعت در قالب یک پیام بازرگانی در سطح کشور آلمان پخش شد و شعار تبلیغاتی این بود: " این وسیله نوشیدنی سرد شما را سرد و نوشیدنی گرم شما را گرم نگه می دارد." این وسیله همچنین توسط آلمانی ها، ثبت اختراع نشد و با نام جدید ترموس معرفی می شد. پس از این، و ادعای دوار مبنی بر صاحب امتیاز بودن در دادگاه رد شد. ساختار درونی و شکل کلی ترموس با فلاسک اولیه تفاوت داشت و توسعه یافته بود.
بهرحال شرکت آلمانی، این محصول را در سطح گسترده و در اشکال مختلف تولید و به بازار عرضه کرد. در بسیاری از کشور ها از آلمان و برند ترموس به انواع مخترع فلاسک یاد می شود ولی در امریکا از همان نام فلاسک و گاهی به احترام آقای جیمز دوار با نام دوار فلاسک، شناخته می شود. مردم ابتدا از این وسیله برای گرم نگه داشتن قهوه در محل کار خود استفاده می کردند ولی به مرور زمان استفاده از این وسیله بسیار گسترده شد چون قیمت فلاسک ، قیمت مناسبی داشت و قابل حمل بود.

 فلاسک های ورزشی

امروزه شرکت های زیادی انواع مختلفی از فلاکس را تولید می کنند که شامل اندازه ها و مدل های متنوع هستند. از گرم نگه داشتن قهوه و چای و سرد نگه داشتن آب و نوشیدنی های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین افراد از قشر های گوناگون نیاز به فلاسک دارند. ورزشکاران، طبیعت گرد ها، کارگران در محیط های کار و کودکان در مدرسه از این نمونه هستند. فقط مراقب باشید اگر فلاسک ضربه ببیند و جداره شیشه ای آن بشکند دیگه کاربردی نخواهد داشت.

 

برای خرید و استفاده از این محصول در موارد مختلفی مثل باشگاه، پیک نیک، مسافرت و ... می توانید به چشمگیر مراجعه نمایید. ما در این جا فلاسک های مختلف با کیفیت بالا در برندهای مطرح و طرح های جذاب برای شما آماده کرده ایم. پس به سایت چشمگیر مراجعه نمایید و سفارش خود را ثبت کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین فلاسک

سوالات متداول در رابطه با تلفظ صحیح فلاسک یا فلاکس

فلاسک یا فلاکس؟ کدام صحیح است؟
تلفظ درست فلاسک یا فلاکس در فرهنگ لغت به شکل فلاسک است و اگر قصد خرید این ظرف در خارج از کشور را دارید، حتما دقت نمایید.
بهترین مارک فلاسک موجود در بازار کدام است؟
یکی از بهترین فلاسک های موجود در بازار فلاسک یونیک است که در مدل ها و سایز های مختلفی تولید می شوند اما باید مد نظر داشته باشید جایی که این فلاسک را از آن تهیه می کنید معتبر بوده و محصولات اورجینال را در اختیار شما قرار دهد.
ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن