قابلمه سرامیکی بهتره یا چدن

 برای اینکه مشخص کنیم کدام یک از قابلمه های چدن یا سرامیکی بهترند، بهتر است به ذکر ویژگی های هر کدام بپردازیم و در یک مقایسه اجمالی بتوانیم بسته به نیاز خود بهترین مورد را از میان آن ها انتخاب کنیم.

مقایسه قابلمه چدن و سرامیک

  • ساختار و مواد تشکیل دهنده: قابلمه چدنی تک اغلب از آلیاژهای آهن، کربن و سیلیسیم تشکیل می شوند. این قابلمه ها برای مصارف مختلف و با ویژگی های خاصی ساخته می شوند و می توانند داری انواعی از روکش ها باشند. این ظروف هم چنین بدون روکش نیز در بازار وجود دارند و تهیه می شوند.
    ظروف سرامیکی معمولا از یک هسته مرکزی با یک فلز که دارای رسانش حرارتی بالایی است تهیه می شوند. این فلز معمولا آلومنیوم می باشد. روکش این ظروف از جنس سرامیک می باشد و به همین دلیل به آن ها ظروف سرامیکی گفته می شوند.
  • طرح و رنگ: در این مورد ظروف سرامیکی دارای اولویت بیشتری می باشند. چرا که سرامیک به دلیل خاصیت نقش پذیری و رنگ پذیری می تواند با انواعی از رنگ ها پوشش داده شود و مشتریان و طرفداران بسیاری را به خود اختصاص دهد. در واقع ظروف چدنی دارای اندازه های بزرگ تر و شکل و طرح هایی محدودتر می باشند.
  • تنوع در کاربرد: در این مورد ظروف چدنی دارای تنوع کمتری می باشند چرا که از آن ها برای مصارف آشپزی و پخت و پز استفاده می کنند، اما ظروف سرامیکی علاوه بر پخت و پز به عنوان ظروف تزئینی نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
  • نگهداری مواد غذایی: ظروف و قابلمه های چدنی برای نگهداری برخی از مواد غذایی مناسب نمی باشند این مواد دارای خاصیت های اسیدی شدید می باشد مانند آبلیمو و رب گوجه فرنگی .
    از سویی ظروف سرامیکی را می توان در مواردی مانند قرار دادن در فر یا یخچال نیز مورد استفاده قرار داد. نگهداری مواد غذایی در ظروف سرامیکی بلامانع است.
  • وزن: ظروف چدنی اصل دارای وزن سنگینی می باشند. ظروف سرامیکی به نسبت ظروف چدنی دارای وزن کمتر و سبک تری می باشند
  • قیمت: باید دانست که ظروف چدنی که دارای کیفیت مناسب باشند و اصل محسوب شوند بسیار کمیاب می باشند در برابر این کمیابی این گونه ظروف بسیار گران نیز می باشند. در مقابل قابلمه سرامیکی به نسبت دارای قیمت ارزانتری خواهند بود.
    مراقبت و نگهداری: در استفاده از هر دو نوع از ظروف چدن و سرامیکی لازم است که از آن ها در برابر آسیب و خط و خش با انواع قاشق های فلزی خودداری شود. در ضمن ظروف سرامیکی دارای قابلیت شکنندگی می باشد پس به مراقبت بیشتری نیاز دارند.
  • سرعت پخت: به دلیل کمبود زمان و پیشرفته شدن نوع زندگی بسیاری از افراد به دنبال انواعی از قابلمه ها می باشند که با سرعت بیشتر و زمان کمتری بتوانند غذای مورد نظر خود را طبخ کند. در مقایسه بین ظروف سرامیکی و چدنی این ظروف چدنی می باشند که توانسته اند با سرعت بیشتری باعث طبخ غذا شوند. ظروف سرامیکی با شعله بسیار پایین باید غذا را طبخ کنند و به همین دلیل به زمان بیشتری نیاز دارند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر مقاله فرق قابلمه چدن و سرامیک را مطالعه نمائید.

سرعت پخت غذا  در قابلمه چدن

بررسی قابلمه چدن و سرامیک از نظر سلامت مواد غذایی

تا حد امکان از قابلمه چدن با روکش هایی مانند تفلون استفاده کنید زیرا امکان زنگ زدگی در ظروف چدنی بدون روکش وجود خواهد داشت. اگر ظروف چدنی دچار زنگ زدگی نشوند و از یک برند اصل تهیه شوند از نظر طب سنتی هیچ یون مضری را وارد غذا نخواهند کرد. هر چند قابلمه های سرامیکی نیز به دلیل روکش و لعاب مناسب ضرری برای مواد غذایی و سلامت انسان نخواهند داشت. اما اگر لعابی که روی ظروف کشیده می شود دارای استاندارهای لازم نباشد می تواند باعث شود که یون های سمی و سنگین به مواد غذایی و بدن انسان وارد شوند و سلامت او را تهدید نمایند.

در مواردی که در بالا ذکر شد موارد مهمی را در مقایسه دو نوع قابلمه چدنی و سرامیکی بیان کردیم. اما در واقع آن چه باعث می شود شما به یک انتخاب مهم و اصولی دست بزنید ترکیب نیاز و بودجه ای است که برای خرید آن کنار گذاشته اید. با توجه به انتظاری که از یک قابلمه دارید و مصارفی که برای آن در نظر گرفته اید می توانید به یک فروشگاه معتبر مراجعه نمایید و یا به طریق اینترنتی اقدام به خرید نمایید.

 

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه چدن

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن