فرق قابلمه چدن و گرانیت

 از میان وسایل و ظروفی که برای آشپزی و در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند می توان به ظروف چدن و گرانیت اشاره کرد. به طور خاص انواع قابلمه به دلیل نقشی که در پخت و پز خوراک دارند دارای اهمیت ویژه ای هستند. این ظروف با توجه به کاربرد ها و ویژگی هایی که دارند بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و پر کاربرد می باشند. قابلمه گرانیتی به دلیل دارا بودن طراحی های جدید و تنوع در طرح و رنگ محبوبیت بسیاری یافته اند و توانسته اند بازار تقاضای زیادی را به خود اختصاص دهند. در مقابل قابلمه های چدنی با کیفیت ساخت بالا و قدمت زیاد هنوز هم طرفدارن خود را دارند.

مقایسه قابلمه گرانیت و چدن

برای بررسی تفاوت میان قابلمه های چدن و گرانیت که هر دوی آن ها از وسایل و ظروف پر کاربرد در خانه محسوب می شوند، بهتر آن است که به بررسی ویژگی های هر کدام بپردازیم و هر کدام را به شکل کاملی بشناسیم. ویژگی های بهترین مارک سرویس قابلمه چدن در مقاله ای با همین عنوان در وبلاگ چشمگیر بررسی نموده ایم برای کسب اطلاعات در این زمینه این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت طراحی و ساختار قابلمه چدن و گرانیت

  • قابلمه های گرانیتی نسبت به قابلمه های چدنی طراحی جدید تر و به روز تری دارند. در ساخت این قابلمه ها از یک هسته آلومینیومی استفاده می شود. آلومینیوم به عنوان یکی از فلزاتی که دارای رسانندگی بالایی برای گرما است مورد استفاده قرار می گیرد. این هسته آلومنیومی با روکشی از شیشه پوشش داده می شود. قابلمه های چدنی به طور معمول از آلیاژهای مختلف آهن تهیه می شوند. ظروف چدنی نیز دارای لعاب و روکش می باشند که به طور معمول روکش آن ها از جنس تفلون می باشد.
  • از نظر قیمت ظروف چدنی اصل بسیار گران می باشند و برای تهیه آن ها می باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد. در مقابل ظروف گرانیتی علی رغم اینکه مدرن تر محسوب می شوند اما دارای قیمت مناسب تری می باشند. قابل ذکر است ظروف تقلبی چدنی به فراوانی در بازار یافت می شود که حتما هنگام خرید باید از انتخاب آن مطمئن شد و ضمانتنامه اصل کالا را تهیه کرد.
  • ظروف چدنی به نسبت بسیار ظروف سنگینی می باشند. سنگین بودن آن ها می تواند آن ها را برای جابه جایی دشوار کند. در مقابل ظروف گرانیتی دارای وزن سبک تری می باشند و می توان به راحتی آن ها را حمل یا جا به جا کرد.
  • قابلمه چدن به نسبت قابلمه های گرانیتی دارای طرح و شکل های کمتری می باشند و قدرت انتخاب کمتری را به مشتری خواهند داد. در مقابل ظروف سرامیکی به دلیل بالا بودن طرح و نقش های متفاوت دارای بازار فروش بیشتری می باشند.
  • قابلمه های چدنی که فاقد روکش هستند و می توانند به مرور دچار زنگ زدگی شوند؛ دلیل این موضوع این است که این ظروف دارای آلیاژهای آهن می باشند. ظروف گرانیتی به دلیل طراحی و نوع روکش لعابی شیشه ای که دارند در معرض اکسید شدن و زنگ زدگی قرار نخواهند گرفت.

تفاوت طراحی و ساختار قابلمه چدن و گرانیت

تفاوت عملکرد قابلمه های چدن و گرانیت

  • ظروف چدنی به دلیل نداشتن روکش های لعابی نمی توانند مانع از چسبیدن غذا شوند و ممکن است غذا به آن بچسبد. البته این اتفاق در ظروف چدنی با روکش هایی مانند تفلون و هم چنین ظروف گرانیتی به دلیل روکش شیشه ای به ندرت اتفاق خواهد افتاد. چسبیدن غذا به کف ظروف شست و شوی آن ها را دشوار خواهد کرد و موجب می شود در هنگام شست و شو با اسکاچ و یا ظرف شورهای زمخت ظروف آسیب ببینند.
  • در رابطه با سلامت قابلمه های گرانیتی و چدن می توان بیان داشت که تا زمانی که این ظروف دارای آسیب دیدگی و جراحت نشده اند و از آن ها به درستی مراقبت شود، خطری نخواهند داشت و حتی به نسبت می توانند سلامت مواد غذایی و خوراکی که توسط آن ها پخته می شود را تضمین کنند. اما در صورتی که روکش و لعاب آن ها دچار آسیب بشود و در واقع بتواند فلزات سنگین را وارد غذا کنند این ظروف قابلیت خود را از دست می دهند و نمی توان از آن ها استفاده کرد.

در هر صورت با توجه به تفاوت های که در شکل و ساختار و عملکرد ظروف چدنی و سرامیکی جود دارد آن چه برتری هر کدام از آن ها را مشخص خواهد کرد نیازی است که افراد به آن ها دارند. قابلمه های تفلون و گرانیتی هر دو به عنوان دو انتخاب پر طرفدار نیازمند مراقبت هایی می باشند تا بتوانند بالاترین میزان از کارآیی خود را نشان دهند. تشخیص قابلمه گرانیتی اصل عنوان مقاله ای درباره این موضوع در بخش مقالات چشمگیر می باشد که با مطالعه این مقاله از راه های تشخیص قابلمه های گرانیت با کیفیت مطلع خواهید شد.  جهت اطلاع از قیمت قابلمه چدنی تک کلیک کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه چدن

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن