همه چیز درباره ظروف تفلون

وقتی صحبتی از پخت و پز باشد، حتما شما تصویری از آشپزخانه مادر را در ذهن مجسم می‌کنید که مدت‌ها زمان صرف می‌کرد و خوشمزه‌ترین غذا‌های دنیا را می‌پخت. تصویر آشپزخانه دوران کودکی هم حتما با یک سرویس قابلمه تفلون قرمز یا نارنجی رنگ عجین شده است. از سال ها پیش سرویس کامل قابلمه تفلون به یکی از موارد مهم جهیزیه عروس خانم‌ها هم تبدیل شد ولی بعد از مدتی شایعه هایی درباره مضرات استفاده از قابلمه ها باب شد که متاسفانه باید بگوییم بسیاری از صحبت ها درباره ظروف و ماهیتابه تفلون حقیقت داشت. با این مطلب همراه شوید تا همه چیز رادرباره تفلون و ظروف نچسب بررسی کنیم.

تاریخچه ظروف تفلون

در سال ۱۹۳۸ در امریکا، شرکتی اقدام به تولید ماده‌ای پلیمری به نام پلی‌تترافلئوروانیلن کرد. خصوصیات مهم این ماده، تحمل حرارتی بالا و نچسب بودن آن بود. این ماده با نام تجاری و آسان‌تر تفلون معروف شد. این ماده یک پلیمر بود و مانند تمام پلیمر‌ها از زنجیره‌ای از مولکول ها تشکیل شده بود. خواص تفلون و به خصوص نچسب بودن آن باعث شد که از آن در تولید وسایل پخت و پز استفاده شود. البته سازمان غذا و داروی امریکا نیز این مجوز را برای تولید ظروف تفلون صادر کرد. از همان زمان تا کنون، دانشمندان به احتیاط در استفاده از ظروف تفلون بسیار تاکید کرده‌اند.

تفلون

چرا ظروف تفلون محبوب شدند؟

دلیل اینکه استفاده از تفلون در تولید وسایل آشپزخانه بسیار همه گیر شد این بود که این ظروف بسیار سبک بودند و خاصیت نچسب بودن آنها بسیار کارآمد بود به شکلی که حتی اگر غذا در آن می سوخت با یک شستشوی ساده می‌شد آن را تمیز کرد. دلیل نچسب بودن تفلون هم این بود که از خاصیت اصطکاک کمی بر‌خوردار بود.

آیا استفاده از ظروف تفلون پیشنهاد می شود؟
حتی بعد از گذشت سال‌ها و وجود شایعات، عده‌ای هنوز طرفدار استفاده از قابلمه تفلون هستند، دلیل آن هم این است که این قابلمه‌ها بسیار سبک هستند و شستشوی آنها آسان است ولی پیشنهاد ما به شما این است که از تکنولوژی روز عقب نمانید و گزینه‌های دیگر را در بازار بررسی کنید. ظروف پخت و پز، مستقیما با سلامتی شما در ارتباط هستند پس برای تهیه مناسب‌ترین سرویس قابلمه تا می‌توانید دقت به خرج دهید. انواع مختلفی از سرویس‌های قابلمه در بازار وجود دارد که با تکنولوژی جدید و ویژگی های مطمئن تولید شده‌اند، شاید اگر درباره آنها هم تحقیق کنید آنها را بپسندید. همچنین می‌توانید مطلب چگونه قابلمه و تابه مناسب و خوب انتخاب کنیم؟ را مطالعه کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

ظروف تفلون

آیا ظروف تفلون سرطان‌زا هستند؟

همان‌طور که قبلا هم گفتیم بسیاری از دانشمندان و محققان باور دارند که ظروف تفلون و در واقع نچسب برای سلامتی مضر هستند. این صحبت‌ها درباره ظروف تفلون همیشه با گفتگو‌های متناقض همراه بوده است چون تولید کنندگان این ظروف می‌گویند که لایه نچسب موجود روی این ظروف اگر درست نگهداری شود هیچ ضری برای انسان ندارد. از طرفی دانشمندان می گویند که حتی وقتی تفلون حرارت می بیند و گرم می شود هم بخارات سمی از سطح آن ایجاد می‌شود که تاثیرات بسیار بدی بر سلامت انسان ها و دیگر جانداران دارند. در امریکا، دوستاران و وکلای محیط زیست عقیده دارند که ماده تفلون در طبیعت قابل تجزیه نیست و حتی بعد از مدت‌ها اثرات مخرب زیست محیطی بر خاک می‌گذارد. تحقیقات بر روی این ظروف همیشه از داغ‌ترین مطالب درباره سلامتی ظروف آشپزخانه بوده است. در اینجا لازم می‌دانیم که بگوییم بر اساس شبهه‌های بسیار درباره این ظروف، ظروف تفلون مدت طولانی است که در اروپا و امریکا رواج ندارد و به جای آن از انواع استیل استفاده می‌شود. البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که عادات غذایی و دستور پخت غذا‌های ایرانی بسیار متفاوت‌تر از اروپا و امریکاست و گاهی واقعا ظروف تفلون بهترین انتخاب برای پخت غذا‌های سرخ کردنی ایرانی هستند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر در هر حال تصمیم گرفته اید از ظروف تفلون برای پخت غذا استفاده کنید به نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود توجه کنید و آنها را جدی بگیرید.

آیا بازسازی ظروف تفلون برای سلامتی مضر است؟

در سال‌های اخیر می بینیم که برخی به تصور اینکه به سلامتی خود اهمیت می‌دهند اقدام به بازسازی ظروف تفلون می‌کنند. معمولا لایه نچسب این ظروف خط و خراش بر می‌دارند و کارگاه‌هایی وجود دارند که یک لایه جدید از تفلون روی این ظروف می سازند. همان طور که قبلا هم گفتیم لایه تفلون می تواند بسیار برای سلامتی مضر باشد حالا تصور کنید بدون نظارت بهداشتی و استاندارد یک لایه از همین تفلون را در کارگاه‌ها روی قابلمه‌های کهنه کار کنند. ممکن است در ترکیبات این لایه‌ها کادمیم وجود داشته باشد و یا ممکن است این لایه‌ها در اثر حرارت کم کم بخار شوند و تاثیرات نا‌گواری بر سلامتی شما و خانواده‌تان بگذارند. پس لطفا فکر باز سازی تفلون را از سرتان بیرون کنید و اگر ظروف تفلون خراش برداشتند یا خراب شدند آنها را کاملا کنار بگذارید.

تفلون چشمگیر

 

نکاتی درباره نگهداری ظروف تفلون

- باز هم اشاره می کنیم که به احتمال زیاد استفاده از ظروف تفلون برای سلامتی ضرر داشته باشد پس قبل از خرید بیشتر و بیشتر تحقیق کنید و حتما به نشان استاندارد این ظروف دقت نمایید.

- در هنگام استفاده از ظروف تفلون حتما از قاشق‌های چوبی یا مخصوص تفلون استفاده کنید که سطح تفلون خراش بر‌ندارد.

- شعله‌های اجاق را زیر ظروف تفلون خیلی بالا نبرید و هیچ گاه اجازه ندهید ظرف خالی روی شعله بماند.
- برای شستشوی ظروف تفلون هرگز از سیم ظرفشویی استفاده نکنید و این ظروف را با اسفنج نرم بشویید و برای اینکه نتیجه بهتر بگیرید قبل از شستشو این ظروف را در آب گرم بگذارید تا خیس بخورند.

- اگر این ظروف به هر دلیلی خراب شدند و خراش بر‌داشتند آنها را کنار بگذارید و دیگر استفاده نکنید.

- برای کودکان و یا افرادی که در وضعیت حساس سلامتی بسر می برند از این ظروف استفاده نکنید.
برای غذا‌هایی که نیاز به حرارت خیلی زیاد دارند از این ظروف استفاده نکنید و همچنین غذا‌هایی که نمی‌چسبند و آبکی هستند را در قابلمه‌های استیل و یا انواع دیگر بپزید.
- تاکید درباره بازسازی نکردن ظروف تفلون را جدی بگیرید، چون کارگاه‌هایی که این خدمات را انجام می‌دهند دارای شرایط استاندارد نیستند.

 

برای مشاهده و همچنین خرید ظروف تفلون با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت هم اکنون به سایت چشمگیر مراجعه نمایید و با چند کلیک صاحب یک جنس با برندی جهانی بشوید. 

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید ظروف تفلون

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن