چگونه قابلمه و تابه مناسب و خوب انتخاب کنیم؟

آیا تا بحال پیش آمده برای خرید تابه و قابلمه به فروشگاه لوازم خانگی بروید و از تنوع جنس ها گیج شوید؟ مخصوصا اگر در پخت و پز تازه کار باشید، انتخاب قابلمه و تابه مناسب برای شما سخت خواهد بود. ابتدا باید بررسی کنیم که سبک زندگی و آشپزی شما چگونه است؟ در آشپزی به چه چیز هایی علاقه دارید، بیشتر چه غذا هایی درست می کنید و ... فقط توجه کنید که قابلمه های ارزان قیمت تا مدت کمی قابل استفاده هستند. قابلمه روحی یکی از وسایلی است که در آشپزخانه هر بانوی ایرانی یافت می شود، برای خرید، کسب اطلاعات و استعلام قیمت قابلمه روحی در چشمگیر همراه ما باشید.

نکات مهم درباره خرید سرویس قابلمه و تابه مناسب

- آیا از دسته افرادی هستید که تخصص زیادی در پخت و پز دارید یا مبتدی هستید؟
- اتفاق افتاده که غذای شما بسوزد و یا اینکه در آشپزی بسیار با دقت هستید؟
- آیا به سلامت غذا اهمیت زیادی می دهید؟
- آیا مدت زمانی که برای آشپزی صرف می کنید برای شما مهم است؟
- بیشتر از اجاق گاز استفاده می کنید یا مایکرویو؟
- چه مقدار بودجه برای خرید در نظر گرفته اید؟

وقتی این سوالات را پاسخ دادید، متوجه نیاز خود خواهید شد، در ادامه ویژگی های انواع تابه ها و قابلمه ها را بررسی می کنیم و سپس می توانید تصمیم بگیرید کدام نوع برای شما مناسب تر است. اگر هم قصد دارید که حتما از فروشگاه‌های معتبر لوازم خود را تهیه کنید، کالای آشپزخانه چشمگیر گزینه بسیاری مناسبی است.

انواع قابلمه و تابه

انواع قابلمه ها و تابه ها

قابلمه و تابه های استیل

در قابلمه های استیل برای اینکه حرارت به صورت یک دست پخش شود لازم است که جنس کف ظرف ترکیبی از استیل و مس و یا استیل و چدن باشد، در غیر اینصورت ممکن است که حرارت باعث ورود ذرات استیل به داخل غذا شود و طعم آن را نامطبوع کند. برای پخت غذا در قابلمه های استیل نیاز به روغن کمی است ولی در نظر داشته باشید که حرارت خیلی سریع منتقل می شود و ممکن است غذا به ظرف بچسبد و یا بسوزد. پس می توان گفت قابلمه های استیل برای پخت غذا های آبدار و خورشی مناسب تر هستند. با بودجه متوسط می توانید این نوع قابلمه ها را تهیه کنید.

 

قابلمه استیل

قابلمه ها و تابه های روی

فلز روی برای پخت و پز مناسب است ولی متاسفانه امروزه بیشتر ظروفی که با نام روی در بازار وجود دارند، از جنس آلومینیوم هستند، که حرارت را زود انتقال می دهند و سریع داغ می شوند. ولی ورود ذرات آلومینیوم به غذا، برای سلامتی مضر می باشد. قیمت این نوع قابلمه ها غالبا ارزان است.

قابلمه روی و آلومینیوم

قابلمه ها و تابه های شیشه ای

این نوع قابلمه ها ظاهر زیبایی دارند و معمولا با نام تجاری پیرکس شناخته می شوند. به دلیل ظاهر شفاف آنها شما می توانید دقیقا پخت غذا را ببینید و در نتیجه به ندرت ممکن است غذا به ته ظرف بچسبد. البته توجه داشته باشید هنگام استفاده از ظروف شیشه ای، دمای حرارت باید 15 درجه کمتر از ظروف فلزی باشد. همچنین برای پخت و پز در قابلمه های شیشه ای نیاز کمی به روغن دارید.
نکته حساس درباره این ظروف این است که حتما باید از انواع با کیفیت و مقاوم آنها استفاده کرد چون در غیر اینصورت ممکن است ظرف روی حرارت بشکند. این ظروف برای استفاده در مایکرویو مناسب تر هستند. قیمت قابلمه های شیشه ای با کیفیت معمولا زیاد است.

قابلمه شیشه ای

 

قابلمه ها و تابه های مسی

این نوع قابلمه ها از انواع گران قیمت محسوب می شوند و برای کسانی که به آشپزی سنتی علاقه دارند، معمولا بهترین انتخاب هستند. داخل ظرف باید یک لایه از فلز دیگر مانند استیل وجود داشته باشد که از ورود ذرات مس به داخل غذا جلو گیری کند و اگر این لایه ضخیم تر باشد، کیفیت غذا بیشتر است.
همچنین توجه کنید غذا های اسیدی و یا شور ممکن است یون موجود در مس را آزاد کند پس در این موارد با احتیاط بیشتری از این قابلمه ها استفاده کنید. از دیگر نکات درباره قابلمه های مسی این است که این ظروف باید بعد از استفاده سریع شسته و تمیز شوند چون ممکن است به مرور زمان، مس با غذاها واکنش نشان دهد و رنگ ظرف تیره شود.

قابلمه مسی

 قابلمه ها و تابه های تفلون

در سالهای گذشته، استفاده از قابلمه های تفلون بسیار رایج بود، دلیل آن هم قیمت مناسب و نچسب بودن سطح این ظروف بود. همچنین این قابلمه ها سبک بودند و به راحتی شسته می شدند، ولی اگر کف ظرف خش می افتاد احتمال ورود ذرات تفلون به غذا وجود داشت که به عقیده عده ای سرطان زاست. بنابراین اگر از این نوع ظروف تهیه کردید حتما مراقب باشید که کف ظرف خط و خش نیافتد و اگر سطح تفلون از بین رفت، تا حد امکان دیگر از آن قابلمه استفاده نکنید. از مزایای قابلمه های تفلون این است که تحمل حرارت بالا و طولانی مدت را دارند و غذا به آنها نمی چسبد.

قابلمه تفلون

 

قابلمه ها و تابه های چدن

این ظروف بخاطر اینکه ترکیبی از دو عنصر آهن و کربن هستند، بسیار مقاومند. ولی توجه داشته باشید ظروف چدن با کیفیت فاقد آلومینیوم هستند و دمای حرارت بالا و طولانی مدت را به خوبی تحمل می کنند. اگر دارای دستگیره های نسوز باشند در فر نیز می توان از آنها استفاده کرد.مشخصه اصلی قابلمه های چدن، وزن سنگین آنهاست. در هنگام استفاده از ظروف چدن باید به نکاتی توجه کنید، مثلا اجازه ندهید بعد از پخت، غذا برای طولانی مدت در این ظروف بماند، همچنین در موقع شستشو و پخت مراقب باشید که کف ظرف خش نیافتاد. به دلیل وجود عنصر آهن امکان اکسیده شدن سطح ظرف وجود دارد. قابلمه ها و تابه های چدنی دارای قیمت بالایی هستند. از مزایای استفاده از این قابلمه ها هم می توان به این نکات اشاره کرد: عمر ودوام طولانی دارند، براحتی شسته می شوند، برای سلامتی مضر نیستند.

قابلمه چدن

قابلمه ها و تابه های سرامیکی

شاید بتوان گفت بهترین و با کیفیت ترین نوع ظروف آشپزخانه، سرویس قابلمه سرامیکی هستند، چون دوستدار محیط زیست هستند، حرارت را به صورت یکپارچه انتقال می دهند، در مقابل خراشیدگی تا حدی مقاوم هستند. قیمت این نوع قابلمه ها هم نسبتا بالا است و اگر سطح سرامیک کف آن از بین برود بهتر است کنار گذاشته شوند چون آلومینیوم در سطح زیری به غذا راه پیدا می کند. پس در نگهداری آنها باید دقت بیشتری کرد.

قابلمه سرامیک

قابلمه ها و تابه های لعابی

این قابلمه ها معمولا از جنس آلومینیوم و یا چدن هستند که با روکشی از لعاب پوشانده شده اند، معمولا برای پخت غذاهای آبدار و یا نگهداری غذاهای غیر اسیدی مناسب هستند. اگر لعاب در شرایط استاندارد تولید نشده باشد ممکن است تا حد زیادی به سلامتی صدمه بزند.

قابلمه لعابی

 برای خرید هوشمندانه و خوب می توانید به سایت چشمگیر مراجعه کنید. شما عزیزان در چشمگیر از هر کجای ایران که هستید می توانید با جدیدترین و متنوع ترین مدل های قابلمه و تابه آشنا شوید و به راحتی خریدی مطمئن داشته باشید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن