قهوه جوش مسی یا استیل؟

دنیای قهوه بسیار گسترده است، این دانه ارزشمند در نقاط مختلفی از جهان رشد می‌کند، روش‌های زیادی برای عمل آوری و دم کردن آن وجود دارد. شناخت قهوه و وسایل مورد نیاز برای تهیه آن بسیار متنوع است آنقدر که برای حرفه‌ای شدن در این زمینه نیاز به آموزش و سفر به نقاط مختلف دنیا دارید. در این مطلب به جنس قهوه‌جوش و مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم.

پیشینه استفاده از قهوه جوش

نوشیدن قهوه از قرن‌ها پیش و برای اولین بار در اتیوپی رواج پیدا کرده‌است، اما بنا بر نظر محققان استفاده از قهوه‌جوش و تهیه آن به شکل امروزی به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد. در این زمان دم کردن قهوه به این شکل توسط ترک‌های عثمانی ابداع شد، ولی خوب است که بدانید این روش در کشور‌های عربی و آفریقایی نیز متداول بوده‌است. فقط شکل و طرح قهوه جوش‌ها کمی از هم متفاوت است. در واقع در همه این روش‌ها مقداری پودر قهوه در آب حل می شود و سپس روی اجاق قرار می‌گیرد و بعد از مشاهده حباب و کف روی قهوه، آن را با همان کف سرو می‌کنند.

قهوه ترک

همانطور که گفتیم این روش در سه کشور مرسوم است:

قهوه به روش عربی

در شبه جزیره عربستان و به شکل کلی در تمام کشور‌های عرب زبان از قهوه جوشی به دله استفاده می‌شود که دارای محفظه و لوله و دسته است و تقریبا شبیه کتری می‌باشد. ابتدا دانه‌های قهوه را آسیاب می‌کنند و بعد در ظرفی روی شعله دم می‌دهند و سپس در دله می ریزند و دوباره روی حرارت بسیار ملایم قرار می‌دهند. جنس دله ممکن است از نقره، استیل و یا مس باشد البته از انواع طلای آن نیز در مراسم‌های سلطنتی نیز استفاده می‌شود. آیین دم کردن و نوشیدن قهوه در دله بسیار دقیق انجام می‌شود و در مناظق عرب زبان بسیار حائز اهمیت است.

قهوه جوش عربی

قهوه به روش اتیوپی

در کشور اتیوپی و برخی دیگر از مناطق آفریقایی برای دم کردن قهوه از قهوه جوشی به نام جبنا استفاده می‌شود که از جنس سرامیک است و ظاهری شبیه به گلاب‌دان دارد. قهوه آسیاب شده را با آب حل کرده و در جبنا می ریزند و روی حرارت قرار می‌دهند.

جبنا یا قهوه جوش اتیوپی

قهوه به روش ترک

قهوه به روش ترک در زمان ترک‌های عثمانی رواج پیدا کرد که می‌توان گفت یکی از انواع بسیار پر طرفدار قهوه در سر تا سر جهان است. به قهوه جوش در ترکیه جزوه یا ایبریک می‌گویند. جزوه یا ایبریک در گذشته از جنس مس، ورشو و گاهی طلا بوده است، اما امروزه انواع سرامیکی، استیل و آلومینیوم آن نیز ساخته می‌شود. این ظرف دارای یک محفظه به همراه دسته‌ای بلند است و همچنین در لبه ظرف خمیدگی وجود دارد که قهوه به آسانی از آن ریخته شود. از جزوه فقط برای جوشاندن و تهیه قهوه استفاده می‌شود.امروزه دو نوع از قهوه جوش ترکی بسیار پر طرفدار‌تر هستند یکی نوع مسی و دیگری استیل.

در انتخاب قهوه جوش ترک بهتر است نکاتی را در نظر بگیرید برای مثال اینکه قهوه جوش چه جنسی باشد همچنین جنس دسته و اندازه و ظرفیت قهوه جوش چگونه باشد.

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از قهوه جوش ترک در بازار وجود دارد: مس، آلومینیوم، برنج، استیل و مس. در اینجا ما فقط به مزایا و معایب قهوه جوش مسی و استیل می‌پردازیم چون به عقیده متخصصان، این دو نوع بسیار کاربردی‌تر هستند.

قهوه جوش مسی

ظروف مسی از گذشته تا به حال یکی از محبوب‌ترین ظروف برای پخت و پز و همچنین تهیه نوشیدنی‌هایی مانند قهوه بوده است. برای اطلاعات بیشتر درباره ظروف مسی، مطلب تشخیص ظروف مسی اصل را بخوانید.

مزایای استفاده از قهوه جوش مسی

از جمله مزایای استفاده از قهوه جوش مسی این است که ظاهر بسیار زیبایی دارد و به گونه‌ای حال و هوای نوستالژیک را منتقل می‌کند. جدای از ظاهر قهوه جوش مسی، مس رسانای بسیار خوبی برای گرماست و با شعله‌ای ملایم شما می توانید یک قهوه خوشمزه و عالی درست کنید چون بخاطر خاصیت مس، گرما به آرامی در کل قهوه جوش پخش می‌شود و روند دم کشیدن قهوه آرام انجام می‌شود و مزه قوی از بین ذرات آزاد می‌گردد. انواع مختلفی از قهوه جوش مسی وجود دارد ولی در هنگام خرید دقت کنید که دسته آن بلند باشد که هنگام ریختن قهوه دست شما نسوزد. همچنین در انواع بزرگتر قهوه جوش مسی، دهانه آن کمی بزرگتر است که می توانید راحت‌تر قهوه را هم بزنید. نوع قهوه جوش مسی ارمنی نیز وجود دارد که دارای طرح و نقش زیبا روی بدنه هستند. پیشنهاد ما به شما این است که از نوعی استفاده کنید که دارای دسته چوبی باشد.

قهوه جوش ارمنی

معایب استفاده از قهوه جوش مسی

مانند تمام ظروف مسی، سطح داخلی قهوه جوش‌های مسی، قلع اندود می‌شود. با استفاده مکرر از قهوه جوش و شستشو ممکن است این لایه قلع از بین برود و یا آرام آرام به نوشیدنی منتقل شود که هم مزه قهوه را بد می‌کند و هم برای سلامتی بسیار مضر است. از طرفی حرارت لایه مس را نازک می‌کند و ممکن است بعد از مدتی قهوه از ظرف بر روی اجاق نشت کند و توجه داشته باشید که به میزان بسیار کمی قهوه دارای خاصیت اسیدی است و ممکن است این اسید با مس موجود در قهوه جوش واکنش نشان دهد.

قهوه جوش مسی

قهوه جوش استیل

از زمانی که استفاده از استیل ضد زنگ در ظروف آشپزخانه رواج پیدا کرد انواع مختلفی از جمله قهوه جوش استیل نیز به بازار آمد. درباره خرید سرویس استیل اصل و مزایا و معایب آن در راه‌های تشخیص استیل اصل می‌توانید مطالعه کنید.

مزایای استفاده از قهوه جوش استیل

به دلیل استفاده از استاندارد‌های خاص و همچنین به خاطر خاصیت استیل ضد زنگ، در موقع حرارت مواد شیمیای به قهوه وارد نمی‌شود و طعم قهوه خالص و خوب باقی می‌ماند. قهوه جوش استیل حتی در طولانی مدت هم تغییر رنگ نمی‌دهد و به راحتی شسته و تمیز می‌شود. انواع مختلفی از ظروف استیل در بازار وجود دارد که دارای اندازه‌های مختلفی هستند بعضی دسته‌ای از جنس استیل دارند و بعضی دیگر دارای دسته پلاستیک و یا نسوز. پیشنهاد ما این است که از انواعی با دسته نسوز استفاده کنید. انواع زیبایی از قهوه جوش استیل در لوازم آشپزخانه چشمگیر مشاهده کنید.

قهوه جوش استیل

معایب استفاده از قهوه جوش استیل

استیل ضد زنگ، تا حدودی حرارت را سریع به قهوه انتقال می‌دهد و ممکن است قهوه زود جوش بیاید و سر ریز کند پس بهتر است هنگام جوشاندن قهوه، با قهوه جوش استیل دقت بیشتری داشته باشید.

در سایت چشمگیر می توانید انواع مختلف قهوه ساز و چای ساز برقی و ساده را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری نمایید. پس همین الان در چشمگیر برای دریافت این محصول ثبت سفارش کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین قهوه جوش

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن