راه های تشخیص استیل اصل

استیل چیست؟

استیل یا استیل ضد زنگ در واقع آلیاژی از فلز آهن است که حدود 10.5 تا 11 درصد شامل کروم و کمتر از 5 درصد کربن همچنین نیکل است. ترکیبات و مقدار عناصر دیگر انواع ویژگی های استیل مانند ضد زنگ و ضد سایش بودن و... را تغییر می دهند.

استیل ضد زنگ

تاریخچه استفاده از استیل در ظروف

ایده نخستین مربوط به استیل ضد زنگ در ابتدای قرن 19 ارائه شد ولی حدود 80 سال طول کشید تا به سطح قابل قبول و مورد اعتمادی برسد. دانشمندان فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی روی فرمول استیل کار کردند تا استیل ضد زنگ به شکل امروزی تولید شد. به طور دقیق استیل ضد زنگ در سال 1913 در یورکشایر انگلیس توسط هری بریلی ابداع شد و در ابتدا درصنعت تولید قاشق و چنگال مورد استفاده قرار گرفت و تا اواسط قرن 20، تبدیل به صنعت عظیمی شد. دلیل استقبال از قاشق و چنگال های استیل، مقاومت، پولیش پذیر و ضد زنگ بودن آنها بود.امروزه موارد استفاده از استیل بسیار گسترده شده که همچنان یکی از مهم ترین آنها وسایل مربوط به آشپزخانه است مانند قاشق، چنگال، انواع چاقو ها، سینک ظرفشویی و قابلمه ها و تابه های استیل.

ظرف استیل

خاصیت ضد زنگ استیل

ویژگی مهم یک استیل مرغوب خاصیت ضد زنگ بودن آن و همچنین مقاوم بودن در برابر رطوبت و حرارت است. در اینجا سوال پیش می آید که چه نوع استیلی این خواص را دارد. در ابتدا فرمول کلی تولید استیل را بررسی کردیم، برای تولید استیل ضد زنگ نیاز است که در میان عناصر، عنصر کروم حداقل 10.5 درصد باشد به این شکل در محیط و مجاورت هوا، کروم با اکسیژن ترکیب می شود و اکسید کروم را بوجود می آورد، البته این لایه دیده نمی شود ولی به عنوان محافظ عمل کرده و خاصیت ضد زنگ را ایجاد می کند. حال اگر عنصر دیگری مانند نیکل به فرمول اضافه شود، خاصیت ضد زنگ و مقاوم بودن بیشتر می شود.

ظروف استیل اصلچند نوع استیل وجود دارد

استیل از سری یا گرید های مختلفی شکیل شده است که از مهم ترین آنها می توان به سری 300 و سری 400 اشاره کرد. غیر از این استیل ها به طور کلی بر دو دسته تقسیم می شوند: مغناطیسی (بگیر) و غیر مغناطیسی (نگیر). برخی تصور می کنند اگر آهنربا را به استیل نزدیک کنند و آهنربا به به آن نچسبد، پس استیل ضد زنگ و مرغوب نیست. که البته این موضوع اشتباه است در واقع خاصیت مغناطیسی و یا به اصطلاح بگیر و نگیر بودن استیل، مربوط به وجود عنصر نیکل در استیل است.

چرا استفاده از ظروف استیل پیشنهاد می شود؟

تنوع زیاد محصولات آشپزخانه معمولا باعث می شود برای انتخاب بهترین و سالم ترین ظروف سر در گم شویم. از گذشته تا به امروز قابلمه و ظروف استیل مورد استفاده بوده است، از دلایل محبوبیت این ظروف می توان به مقاومت آنها در برابر ضربه و خراش اشاره کرد. همچنین اگر در هنگام خرید کیفیت و نوع استیل را در نظر بگیریم و از ضد زنگ بودن آن مطمئن شویم، تقریبا قابلمه ای مادام العمر خواهیم داشت. در هنگام استفاده از سرویس قابلمه های استیل باید کمی حوصله خرج دهید و شعله اجاق را کم نگه دارید. به این شکل غذا نمی سوزد و ظرف هم آسیب نمی بیند. از مزایای دیگر سرویس قابلمه استیل می توان به این نکته اشاره کرد که ظروف استیل در مجاورت حرارت هیچ گونه واکنش خاصی با غذا نشان نمی دهند و بنابراین برای سلامتی مضر نیستند. نکته دیگر اینکه کف ظروف استیل به ندرت خش می افتد و حتی در این صورت مواد مضر به غذا وارد نمی شود. حتی اگر دیگر نخواهیم از ظروف استیل قدیمی استفاده کنیم، استیل به صورت کامل قابل بازیافت است.

قابلمه های استیل اصل

انتخاب بهترین نوع قابلمه های استیل

 همانطور که قبلا هم گفته شد ظروف استیل در برابر زنگ زدن، سایش و خراش، مقاوم هستند. معمولا از انواع نگیر در ساخت قابلمه ها و ظروف استیل استفاده می شود، پس تصور نکنید که با استفاده از یک آهنربا می توانید تشخیص دهید که قابلمه ها مرغوب هستند یا نه. باید توجه کرد که در سطح داخلی قابلمه های استیل و مخصوصا کف آن معمولا از عنصر دیگری استفاده می شود، مثلا از آلومینیوم. برخی از انواع دیگر از چدن در کف قابلمه استفاده می کنند. از آنجایی که عنصر آلومینیوم برای سلامتی مضر است پس بهتر است از فروشنده سوال کنید و یا کاتالوگ اطلاعات قابلمه های استیل را مطالعه کنید. فروشگاه آنلاین لوازم آشپزخانه چشمگیر یکی از فروشگاه‌هایی است که انواع با کیفیت سرویس استیل را عرضه می‌کند.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید قابلمه استیل اصل

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن