سفيد كردن داخل ظروف مسي در خانه

در سال‌های اخیر ظروف مسی بسیار پر طرفدار شده‌اند. از ظروف مسی در خانه‌ها و رستوران ها استفاده می شود حتی برای دکور انواع و اقسام ظروف مسی وجود دارند که حس نوستالژی زیبایی به خانه‌ها می‌دهند. هر چند که استفاده از ظرف‌های مسی، محدود به سال‌های اخیر نیست. شاید در زمان مادربزرگ‌ها ظرف‌های مسی تنها انتخاب یا بهترین انتخاب بودند. در گذشته تمام ظروف مسی به روش دستی و با چکش زنی ساخته می‌شدند ولی امروزه با استفاده از قالب یا جوش دادن قطعات مس به هم، ظروف مسی ساخته می شوند. البته در بعضی از بازار‌های مسگری می‌توانید انواع دست ساز ظروف مسی را هم پیدا کنید که طبعا قیمت آنها بسیار بیشتر است.

ظروف مسی

ظروف مسی بسیار زیبا و متنوع هستند و به خاطر رنگ زیبایی که دارند به هر سفره یا دکوری، زیبایی خاصی می‌دهند. همچنین ظروف مسی برای سلامتی هیچ ضرری ندارند و با خیال راحت می‌توان از آنها برای پخت وپز استفاده کنید و روی حرارت مستقیم قرار دهید. ولی برای نگهداری و تمیز کردن ظروف مسی باید به نکاتی توجه کنید. همچنین با استفاده از روش‌های خانگی می‌توانید جلا و زیبایی را دوباره به ظروف مسی برگردانید و یا داخل آنها را سفید کنید.

ظروف مسی

با این مطلب همراه باشید تا چند روش برای سفید کردن داخل ظروف مسی را یاد بگیریم.

سفید کردن داخل ظروف مسی در خانه

در این مطلب هم به روش‌های سفید کردن داخل ظرف و هم به تمیز کردن قسمت‌های بیرونی ظروف مسی می‌پردازیم.

اگر ظروفی که با حرارت ارتباط مستقیم دارند، سیاه و کدر شده‌اند، می‌توانید با استفاده از یک لیمو ترش، آن را دوباره تمیز و زیبا کنید. برای این کار کافیست، لیمو ترش را از وسط نصف کنید و آن را به سطح بیرونی ظرف مسی بزنید تا کل سطح ظرف از آب لیمو پوشیده شود چند دقیقه صبر کنید و با استفاده از پنبه کمی سطح ظرف را بسایید تا لکه‌ها و جرم‌ها از بین بروند. این روش به خصوص برای تمیز کردن قهوه جوش‌های مسی بسیار موثر است.

ظروف مسی

در روش بعدی برای تمیز کردن ظروف مسی، باید سرکه سفید و نمک را با هم ترکیب کنید و با یک پنبه به کل سطح ظرف مسی بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با آب بشویید و خشک کنید. اگر ظرف مسی که می‌خواهید آن را تمیز کنید اندازه کوچکی دارد، می‌توانید یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید و به آن سرکه سفید اضافه کنید و ظرف مسی مورد نظر را درون آن قرار دهید تا چند دقیقه بجوشد و بعد آن را با یک دستگیره بردارید و با مایع ظرفشویی و اسفنج بشویید و خشک کنید.

ظروف مسی

یک روش جالب و کارآمد برای تمیز کردن ظروف مسی، استفاده از سس گوجه فرنگی است. این روش مخصوصا برای اطراف دسته بسیار نتیجه می‌دهد. در این روش کافی است کمی سس گوجه فرنگی روی سطح ظرف بریزید و بگذارید چند دقیقه به همان حال بماند. بعد با یک پارچه سس را از روی آن پاک کنید و با آب و مایع ظرفشویی، ظرف مسی را تمیز کنید. خواص گوجه فرنگی باعث می شود که اکسید‌‌های بوجود آمده روی ظرف مسی از بین بروند.

ظروف مسی

برای سفید کردن داخل ظروف مسی هم می‌توانید از چند روش استفاده کنید. برای مثال اسپری های جلادهنده مخصوص مس در بازار وجود دارند که می توانید آنها را تهیه کنید و مقدار از محلول را داخل ظرف اسپری کنید و چند دقیقه اجازه دهید و بعد با یک اسفنج کمی ظرف را تمیز کنید تا تمام اکسید‌ها از بین بروند و بعد با آب و مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید.

ظروف مسی

روش بعدی برای تمیز کردن و سفید کردن داخل ظروف، این است که ظرف مسی را پر از آب کنید و آن را روی اجاق قرار دهید وقتی به نقطه جوش رسید، در آن کمی سرکه سفید و نمک بریزید و اجازه بدهید تا چند دقیقه بجوشد. بعد از آن ظرف را خالی کنید و با اسفنج نرم و آب ولرم بشویید و خشک کنید.

نکاتی درباره ظروف مسی

تمام روش‌هایی که گفتیم را می‌توانید در خانه انجام بدهید و همه آنها بسیار نتیجه موثری دارند. ولی اگر داخل ظرف مسی شما، خط خش افتاده و رنگ سفید آن از بین رفته و رد‌های قرمز رنگ مس مشخص شده‌اند. بهتر است دیگر از آن ظرف استفاده نکنید و به کارگاه‌های مجاز مسگری ببرید تا داخل آن را ترمیم کرده و دوباره سفید کنند.

ظروف مسی

هرگز ظرف مسی را خالی روی اجاق قرار ندهید چون در این صورت ظرف گرمای شدیدی می‌بیند که ممکن است جوش های ظرف در قسمت دسته و کف از بین بروند و همچنین رنگ مس خراب شود و دیگر قابل ترمیم نباشد.

در ظروف مسی از مواد اسیدی مانند دوغ و ماست استفاده نکنید چون ممکن است این مواد به خاطر خاصیت اسیدی که دارند، با مس واکنش شیمیایی نشان دهند و برای سلامت شما مضر خواهد بود همچنین ممکن است ظرف سوراخ شود.

ظروف مسی

هنگام پخت و پز و استفاده از ظروف مسی بهتر است از قاشق های چوبی استفاده کنید تا لایه سفید داخلی مس از بین نرود.

ظروف مسی

حتما برای خرید لوازم آشپزخانه به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. در این صورت مطمئن خواهید بود که ظرف مسی که خریده‌اید استاندارد و با کیفیت است.

نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن