راهکارهای ساده در شستن قابلمه سوخته

اگر به صورت حرفه‌ای آشپزی می‌کنید یا به صورت تفننی، گاهی آشپزی می کنید، تفاوتی ندارد، حتما پیش آمده که قابلمه یا تابه روی گاز بسوزد و با چسبیدن و سیاه شدن غذا، ظاهر قابلمه بد شود. حتی گاهی دلیل سوختن قابلمه یا تابه حواس پرتی شما نیست. برای مثال ممکن است غذای سرخ کردنی درست کنید و حرارت زیاد و مداوم باعث شود که روغن و تکه هایی از غذا به تابه یا قابلمه بچسبند.

دلیل سوختن تابه و قابلمه، هر چیزی باشد با چند روش ساده می‌توانید آن را تمیز کنید و بشویید فقط باید توجه داشته باشید که تابه یا قابلمه هر جنسی باشد، بر اساس آن باید از مواد خاصی برای شستشو استفاده کنید. قابلمه روحی یکی از وسایلی است که در آشپزخانه هر بانوی ایرانی یافت می شود، برای خرید، کسب اطلاعات و استعلام قیمت قابلمه روحی در چشمگیر همراه ما باشید.

قابلمه سوخته

راهکار‌های ساده در شستن قابلمه سوخته

برای هر نوع قابلمه و تابه از روش‌هایی برای شستشو استفاده می‌کنیم:

شستن قابلمه لعابی سوخته

قابلمه های لعابی که با رنگ های کرم و سبز از قدیم تا به حال طرفداران زیادی داشته‌اند از انواع زیبای قابلمه هستند. فقط در هنگام استفاده از آنها باید مراقب باشید که لعاب ترک برندارد یا شعله اجاق زیاد نباشد. بهتر است از این ظروف برای غذا های آبدار استفاده کنید و یک تایمر زنگ دار قرار دهید تا یادتان نرود اجاق را خاموش کنید. بهر حال اگر حواستان پرت شد و قابلمه لعابی ته گرفت یا سوخت می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید تا قابلمه لعابی تمیز شود.

قابلمه لعاب سوخته

قابلمه سوخته را روی اجاق قرار دهید و آن را پر از آب کنید شعله اجاق را روی حرارت ملایم قرار دهید، صبر کند تا آب به نقطه جوش برسد. سپس دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آن اضافه کنید، اجازه دهید محلول روی اجاق چند دقیقه‌ای بجوشد. سپس با یک قاشق چوبی کف قابلمه را خراش دهید تا لکه‌های سوختگی و غذا از قابلمه جدا شوند. بعد اجاق را خاموش کنید و قابلمه را خالی کرده و با اسفنج و مایع ظرفشویی بشویید. می بینید که قابلمه لعابی دقیقا مثل روز اول شده است.

شستن قابلمه تفلون سوخته

اگر قابلمه یا تابه تفلون بسوزد شستن و تمیز کردن آن کار سختی خواهد بود چون نمی‌توانید با سیم ظرفشویی کف آن را تمیز کنید چون ممکن است با این کار لایه تفلون را از بین ببرید. اگر قابلمه یا تابه تفلون روی اجاق سوخت می‌توانید به این روش آن را تمیز کنید:

ابتدا اجازه دهید تابه یا قابلمه تفلون کمی خنک شوند، آن را بردارید و در سینک ظرفشویی قرار دهید، بعد آب داغ را باز کنید و تمام سطح تابه یا قابلمه را با آن بشویید، سپس با یک قاشق چوبی سعی کنید باقیمانده غذا‌های سوخته را از تابه جدا کنید وقتی این کار را انجام دادید، با استفاده از یک اسفنج نرم و مایع ظرفشویی، قابلمه یا تابه را بشویید و تا جایی که ممکن است آن را تمیز کنید، اگر همچنان چربی و لکه های سوختگی روی تابه یا قابلمه وجود داشت، آن را روی اجاق بگذارید و پر از آب کنید و به آن نصف فنجان سرکه سفید اضافه کنید، اجازه دهید با حرارت ملایم این محلول بجوشد. بعد از چند دقیقه که این محلول جوشید، آن را از روی اجاق بردارید و یک حوله کاغذی کف تابه یا قابلمه بیندازید فقط مراقب باشید که دستتان نسوزد. بعد از چند دقیقه می‌بینید که غذا‌های سوخته، جذب حوله کاغذی می‌شوند، حوله را بردارید و دور بیندازید و تابه یا قابلمه را با آب و مایع ظرفشویی و اسفنج بشویید و آب بکشید.

 قابلمه تفلون سوخته

شستن قابلمه چدن سوخته

تمیز کردن قابلمه چدن سوخته بسیار آسان است. اگر قابلمه یا تابه چدن، سوخت و غذا‌ها به آن چسبید، ابتدا صبر کنید تا قابلمه یا تابه کاملا خنک شود، بعد تا جایی که ممکن است غذا‌های باقی مانده را از ظرف جدا کنید و در سطل زباله بریزید. مقداری آب و مایع ظرفشویی در قابلمه یا تابه بریزید و یک حوله کاغذی یک بار مصرف در آن پهن کنید، اگر قابلمه یا تابه بزرگ هستند، از چند حوله و مقدار بیشتری مایع ظرفشویی استفاده کنید. بعد از چند دقیقه غذا‌های چسبیده به ظرف از آن جدامی شوند و به حوله کاغذی می چسبند. حوله را بردارید و دور بیندازید و با آب گرم و اسفنج و مایع ظرفشویی آن را بشویید.

قابلمه سوخته

شستن قابلمه استیل سوخته

برای شستن قابلمه استیل سوخته و برق انداختن ظروف استیل می‌توانید از چند روش استفاده کنید، اگر قابلمه سوخته استیل، مقداری غذای سوخته به آن چسبیده است سعی نکنید که آن را با اجسام سخت یا قاشق بتراشید چون سطح قابلمه را خراش می اندازید تا جایی که ممکن است با یک قاشق چوبی، غذای اضافی را از آن جدا کنید. بعد ظرف را از آب داغ پر کنید و مایع ظرفشویی در آن بریزید اگر هم سوختگی بیش از اندازه است می توانید از پودر یا قرص ظرفشویی استفاده کنید. بعد از آن چند دقیقه صبر کنید، و بعد از آن با یک اسفنج نرم و آب گرم آن را بشویید و خشک کنید.

روش بعدی برای شستن قابلمه استیل استفاده از سرکه و آب جوش است، ظرف را پر از آب کنید و روی اجاق قرار دهید وقتی آب به نقطه جوش رسید یک فنجان سرکه سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه دیگر هم بجوشد. بعد اجاق را خاموش کنید و قابلمه و یا تابه را از روی اجاق بردارید و با آب گرم و مایع ظرفشویی و اسکاج بشویید.

تابه استیل سوخته

همچنین می‌توانید از ترکیب سکه و جوش شیرین استفاده کنید فقط باید مانند روش قبل عمل کنید با این تفاوت که وقتی این محلول بجوشد کمی هم کف می‌کند بعد اجاق را خاموش کنید و بعد از سرد شدن ظرف، آن را بشویید و خشک کنید.
برای تمام ظروف و سطوح استیل می توانید از گاز پاک‌کن، خمیر کربنات سدیم و شیشه شوی هم استفاده کنید، این مواد باعث می شوند که استیل براق و درخشنده بشود.

شستن قابلمه مسی سوخته

اگر سطح خارجی ظروف مس، سیاه و کدر شده است می‌توانید از سرکه و نمک استفاده کنید. سرکه و نمک را با هم حل کنید و با یک پنبه به کل سطح مس بزنید، بعد با یک دستمال خشک کنید و آب بکشید.

قابلمه مسی سوخته

در روش بعدی، یک قابلمه بزرگ را پر از آب کنید و وقتی به نقطه جوش رسید، کمی سرکه و نمک به ان اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه ظرف مسی در این محلول قرار بگیرد.

روش بعدی استفاده از لیمو ترش است، لیمو را از وسط نصف کنید و به کل سطح ظرف مسی بزنید و بعد با آب ولرم بشویید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن