کدام قابلمه برای سلامت ما بهتر است؟

فرقی ندارد که یک خانم خانه‌دار باشید یا به تنهایی زندگی کنید، اگر به آشپزی و غذای خانگی علاقه داشته باشید اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، سلامتی غذایی است که می‌پزید. غیر از مواد اولیه با کیفیت و سالم، حتما از اهمیت ابزار پخت و پز هم آگاه هستید. مهم‌ترین وسیله برای پخت و پز هم قابلمه است. قابلمه روی شعله یا حرارت زیاد قرار می‌گیرد و باید از جنسی باشد که بعد از داغ شدن با مواد غذایی واکنش نشان ندهد و ترکیب نشود. بنابراین باید در خرید و انتخاب قابلمه دقت زیادی به خرج بدهید.

اگر مهم ترین نکته برای انتخاب قابلمه و تابه برایتان، سلامتی است، بهترین و مهم‌ترین نکته را در نظر گرفته‌اید با این مطلب همراه باشید تا ببینیم چه قابلمه‌ای برای سلامت ما بهتر است.

کدام قابلمه برای سلامت ما بهتر است

تمام قابلمه هایی که در بازار وجود دارند را یکی یکی نام می‌بریم و بررسی می‌کنیم، و به مزایا و معایب هر کدام برای سلامتی می‌پردازیم:

قابلمه‌های استیل

یکی از بهترین قابلمه‌ها، قابلمه هایی از جنس استیل هستند. البته باید قابلمه استیل دارای چند لایه در کف آن باشد تا غذا نسوزد و حرارت به صورت یکپارچه در کل آن پخش شود. اگر جنس لایه درونی قابلمه استیل از مس، چدن یا استیل چند لایه باشد بهترین نوع است. همچنین باید این لایه‌ها با استیل پوشش داده شده باشد. این نوع قابلمه از این نظر برای سلامتی مفید است که هنگام پخت و پز هیچ ماده شیمیایی وارد غذا نمی‌کند و با مواد غذایی واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهدو ولی باید کف قابلمه و دسته‌های آن به خوبی به بدنه جوش خورده باشد یا به صورت یکپارچه باشد. اگر دقت کرده باشید در رستوران‌های حرفه‌ای، سر آشپز‌ها معمولا از سرویس قابلمه‌ استیل استفاده می‌کنند. این قابلمه‌ها برای غذا‌های آبدار و یا خورش‌ها بسیار مناسب هستند ولی اگر جنس قابلمه استیل واقعا با کیفیت باشد حتی در آن برنج هم می‌توانید دم کنید. پس در خاطر داشته باشید که یکی بهترین قابلمه‌ها از نظر سلامتی، قابلمه‌های استیل هستند. قابلمه روحی یکی از وسایلی است که در آشپزخانه هر بانوی ایرانی یافت می شود، برای خرید، کسب اطلاعات و استعلام قیمت قابلمه روحی در چشمگیر همراه ما باشید.

قابلمه استیل

قابلمه‌های شیشه‌ای

قابلمه های شیشه‌ای یا به اصطلاح قابلمه‌های پیرکس هم جز آن دسته قابلمه هایی هستند ک برای سلامتی هیچ ضرری ندارند. البته نام پیرکس برگرفته از نام تجاری این قابلمه‌ها می باشد. اگر جنس این قابلمه‌ها با کیفیت باشد آنها را روی حرارت مستقیم هم می‌توانید قرار بدهید. ولی از قابلمه‌های پیرکس بیشتر در فرگاز یا مایکرویو‌ها استفاده می‌شود. مواد غذایی به این ظروف نمی‌چسبند و حتی اگر بچسبند به راحتی شسته می شوند. این قابلمه ها ازاین نظر برای سلامتی مناسب هستند چون هیچ ماده‌ای وارد مواد غذایی نمی‌کنند. فقط هنگام خرید توجه داشته باشید که از یک برند معتبر خرید کنید و از اصل بودن آن مطمسن باشید و اگر آن را روی حرارت قرار دادید، به هیچ وجه آن را به سرعت روی سطح سرد قرار ندهید یا آب سرد روی آن نریزید. این تغییر ناگهانی دما ممکن است باعث شکستن ظرف بشود.

قابلمه‌های رویی یا روحی

در حال حاضر در کارخانه ها یا کارگاه های کمی ظروف رویی ساخته و تولید می‌شوند و این قابلمه ها را تنها می توانید در برخی از فروشگاه ها در بازار بیابید. به هر حال اگر یک قابلمه روی در دسترس داشته باشید باید بدانید که این نوع از ظروف بسیار برای سلامتی مفید هستند چون ممکن است در هنگام پخت و پز مقداری روی وارد غذا کنند که این روی برای بدن بسیار مفید می باشد.

قابلمه‌های تفلون

قابلمه‌های تفلون از ترکیبات نچسب ساخته می شوند که نام تجاری این مواد تفلون است که در کشور ما کل این قابلمه‌ها و ظروف به نام تفلون شناخته می‌شوند. معمولا می توانید در خانه مادر‌ها و مادر بزرگ‌ها این ظروف را ببینید. ولی باید بگوییم این ظروف در اروپا و امریکا به کلی منسوخ شده و ساخته و استفاده نمی شوند. بر اساس تحقیقات دانشمندان مشخص شده است که اگر تنها مقدار اندکی از این ماده نچسب یا تفلون وارد غذا شود بسیار برای سلامتی مضر است و سرطان زا می باشد. بهر حال اگر به تازگی تصمیم به خرید گرفته اید پیشنهاد ما به شما این است از این قابلمه‌ها تهیه نکنید ولی اگر در حال حاضر قابلمه های تفلون دارید باید دقت کنید که تفلون آن خط و خراش نداشته باشد و اگر سطح تفلون خراش دیده بود، آن را سریع کنار بگذارید و استفاده نکنید چون این خراش‌ها ماده تفلون را به غذای شما انتقال می‌دهند. همچنین بعضی از کارگاه ها تفلون قابلمه‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند که این روش هم بسیار مضر و نا سالم است چون تفلون باید در محیط آزمایشگاهی و حساس ساخته شود و تولید تفلون در این کارگاه‌های غیر مجاز، دشمن سلامتی شما است پس ماهیتابه تفلون خراش دیده را بدون درنگ دور بیندازید.

قابلمه تفلون

قابلمه‌های سرامیک

قابلمه‌های سرامیک ظاهر بسیار زیبا و رنگ‌های متنوعی دارند. این نوع از قابلمه‌ها یکی از انواعی است که برای سلامتی شما هیچ ضرری ندارد. می‌توانید از این قابلمه های سرامیک روی شعله مستقیم، فرگاز یا در مایکرویو استفاده کنید. فقط باید از برند‌های معتبر این ظروف سرامیک را تهیه کنید. البته باید نسبت به نگهداری آنها دقت به خرج بدهید چون اگر سرویس قابلمه سرامیکی از دست شما بیفتد می شکند. توصیه ما این است برای پخت کیک و غذا‌هایی مانند سوفله و لازانیا از آنها استفاده کنید.

قابلمه‌های سرامیک

قابلمه‌های چدن

قابلمه‌های چدن برای سلامت شما هیچ ضرری ندارند البته به شرطی برای لایه های خارجی آنها از تفلون یا لعاب استفاده نشده باشد. این قابلمه‌ها حرارت را به صورت یکسان در کل ظرف پخش می‌کنند و همچنین با مواد غذایی هیچ واکنش شیمیایی انجام نمی دهند.

قابلمه چدن

قابلمه‌های آلومینیوم

متاسفانه در بازار انواع قابلمه‌های آلومینیوم وجود دارند که برای سلامتی شما بسیار مضر هستند، تمام ظروف آلومینیومی وقتی حرارت ببینند و داغ شوند، با مواد غذایی واکنش نشان می دهند و طعم غذا را عوض می‌کند همچنین ممکن است مقادیری از آلومینیوم وارد غذا بشود که برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.

قابلمه آلومینیوم

قابلمه‌های لعابی

قابلمه‌های لعابی ظاهر زیبایی دارند ولی متاسفانه برای سلامتی مضر هستند. البته این قابلمه‌ها زمانی مضر هستند که از آنها برای پخت و پز استفاده کنید و روی حرارت مستقیم باشند. اگر لایه لعاب آن از حرارت آسیب ببیند یا به خاطر ضربه از بین برود ممکن است به غذای شما وارد شوند و ترکیبات لعاب برای سلامتی شما بسیار مضر خواهد بود. پیشنهاد ما این است که از این ظروف تنها برای نگهداری مواد غذایی استفاده کنید نه پخت و پز.

قابلمه‌های مسی

قابلمه‌های مسی ظاهر زیبا و نوستالژیکی دارند که به آشپزخانه حال و هوای خوبی می‌دهند. این ظروف برای پخت و پز مناسب هستند به شرطی که در داخل آنها از قلع استفاده نشده باشد.

قابلمه مسی

نکات سلامتی درباره قابلمه‌

- از هر قابلمه ای استفاده می‌کنید بهتر است از قاشق‌های چوبی برای پخت و پز استفاده کنید تا سطح داخلی قابلمه خط و خراش بر ندارد.

- هیچ وقت قابلمه خالی را روی شعله قرار ندهید.
- بعد از شستشو، حتما قابلمه را خشک کنید و در مجاورت هوا قرار دهید. اگر بلافاصله بعد از شستشو قابلمه را کابینت قرار دهید، محیط خوبی برای رشد قارچ، فراهم می‌کنید.

برای خرید انواع قابلمه های استاندارد و با کیفیت می توانید به کالای آشپزخانه چشمگیر مراجعه کنید. کیفیت محصولات و رضایت مشتری، مهم‌ترین اصل در کالای آشپزخانه چشمگیر است.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن