تمیز کردن تخته گوشت با روش های ساده و کار آمد

یکی از مهم ترین ابزار در آشپزخانه تخته گوشت است که برای قطعه قطعه کردن گوشت و همچنین خرد کردن سبزیجات و میوه ها از ان استفاده می شود. چون با هر بار استفاده مقدار زیادی از آب سبزیجات و میوه ها روی آن پخش می شود ممکن است پس از مدتی رنگ سطح تخته عوض شود، همچنین بعد از خرد کردن گوشت، بوی نا مطبوعی رو سطح تخته بماند. غیر از تمام این موارد، هنگام استفاده، چاقو ها بر روی سطح تخته خراش هایی ایجاد می کنند که به مرور زمان محل مناسبی برای رشد باکتری ها خواهد بود. با این حساب تمیز و ضد عفونی نگه داشتن تخته گوشت بسیار مهم است.

تمیز کردن تخته گوشت

انواع مختلف تخته گوشت، در بازار وجود دارد مانند: تخته گوشت چوبی، قطعات چوبی منسجم، بامبو، کامپوزیت، تخته گوشت پلاستیکی، فایبر گلاس و پلاستیک شفاف منسجم. دانستن راه های نگهداری از تخته گوشت هم عمر استفاده از آن را افزایش می دهد و هم از رشد و تکثیر باکتری ها در محیط آشپزخانه جلوگیری می کند. چه در خانه آشپزی کنید و چه صاحب رستوران باشید، برای سرو غذای خوب و سالم نیاز دارید که تخت گوشت همیشه تمیز باشد.

چطور تخته گوشت های چوبی را تمیز کنیم؟

تخته گوشت های چوبی سطح مناسبی برای رشد باکتری ها دارند چون با هر بار استفاده، چاقو بر روی سطح آن برش و شیار هایی ایجاد می کند و این شیار ها و برش های کوچک، محل مناسبی برای رشد و پرورش میکروب ها است. پس باید طرز نگهداری تخته گوشت را بدانید و از ضد عفونی کردن تخته گوشت های چوبی غافل نشوید.

تخته گوشت چوبی

 

چندین روش برای تمیز و ضدعفونی کردن تخته های چوبی وجود دارد

اول از همه هنگام خرید به جنس تخته گشت خود دقت کنید، بهترین چوب برای ساخته تخته چوب را بشناسید و پس از آن خرید کنید. اما در هر صورت جنس تخته شما هرچه که باشد باید از آن مراقبت کنید و آن را تمیز نگه دارید. برای تمیز کردن تحته چوبی خود از راه های زیر می توانید استفاده کنید:

- بعد از استفاده تخته گوشت را با مایع ظرفشویی و اسفنج بشویید و با یک دستمال کاغذی خشک کنید.
- روش بعدی استفاده از سرکه است. سطح تخته گوشت را کاملا با سرکه بپوشانید و چند دقیقه صبر کنید سپس با استفاده از یک پارچه نمدار تمیز، آن را خشک کنید.
- روش دیگر هم استفاده از مایع سفید کننده است. یک محلول رقیق از سفید کننده و آب درست کنید، سطح تخته گوشت را با آن پر کنید و سپس با آب داغ بشویید.
- نکته مهم درباره تخته گوشت های چوبی این است که آنها را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید، چون هم محیط ماشین را آلوده می کنند و هم رطوبت زیادی را در بافت خود نگه می دارند.
- راه دیگری که باعث می شود سطح تخته گوشت چوبی صاف تر بماند این است که قبل از هر بار استفاده مقدار کمی روغن آشپزی را روی کل سطح تخته بزنیم و با یک پارچه تمیز خشک کنیم. این کار باعث می شود خراش کمتری روی تخته ایجاد شود.

چگونه تخته گوشت بامبو را تمیز کنیم؟

نوع دیگر تخته گوشت، تخته بامبو است که به خاطر انسجام بیشتر بافت آن کمتر از تخته گوشت چوبی آسیب میبیند و در نتیجه باکتری کمتری در آن رشد می کند. برای تمیز کردن تخته گوشت بامبو می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

تخته گوشت بامبو

- استفاده از مایع ظرفشویی، مواد صابونی و یا مایع سفید کننده. از هر کدام که استفاده کردید تخته را با آب داغ بشویید و با دستمال کاغذی خشک کنید.
- تخته گوشت بامبو را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید و همچنین بامبو در آب نباید خیس بخورد.

چطور تخته گوشت پلاستیکی را تمیز کنیم؟

نوع بعدی تخته گوشت، جنس پلاستیک است. برای تمیز کردن این ست ابزار آشپزخانه باید ز روش های زیر استفاده کنید:
- محلول آب و مایع سفید کننده را در سطح تخته گوشت پخش کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند بعد با آب ولرم بشویید.
- بعضی از انواع تخته گوشت ها امکان شسته شدن در ماشین ظرفشویی را هم دارند ولی ممکن است دمای حرارت بالای ماشین ظرفشویی، به مرور تخته گوشت را خراب کند.
- یک قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق آب را با هم ترکیب کنید و روی سطح تخته گوشت پخش کنید و بعد از چند دقیقه بشویید. این روش برای تخته گوشت های پلاستیکی سفید رنگ مناسب تر است.
- در نظر داشته باشید که این تخته گوشت ها چون بافت منسجمی دارند، خراش کمتری بر می دارند.

تخته گوشت پلاستیکی

 

تمیز کردن تخته گوشت های کامپوزیت

نوع بعدی تخته گوشت ها، کامپوزیت است که از مواد اولیه ای مانند رزین ساخته شده اند بسیار محکم و مقاوم هستند، برای شستشوی آنها کافیست بعد از استفاده آنها را آبکشی کنید و در ماشین ظرفشویی قرار دهید. این تخته گوشت ها در ماشین ظرفشویی و دمای بالا آسیب نمی بینند.

نکات بهداشتی دیگر برای تمیز نگه داشتن تخته گوشت

- اگر تخته گوشت بوی نا مطبوعی گرفت، می توانید یک لیمو ترش یا هر نوع از مرکبات را مانند پرتقال، نصف کنید و روی سطح تخته گوشت بچکانید و اجازه بدهید چند دقیقه بماند. لیمو ترش و مرکبات خاصیتی اسیدی دارند که هم بو و لکه را از بین می برند و هم سطح را ضدعفونی می کنند.
- با اینکه روش هایی که نام برده شد به شما کمک خواهد که تخته گوشت را ضد عفونی کنید ولی پیشنهاد ما به شما این است که برای سبزیجات و گوشت، از دو تخته مجزا استفاده کنید.
- از هر روشی برای تمیز کردن تخته گوشت استفاده کردید، حتما بعد از آن تخته را خشک کنید و به صورت ایستاده قرار دهید تا خشک شود.
- هرگز اجازه ندهید تخته گوشت خیس بخورد، مخصوصا تخته گوشت های بامبو و چوبی.
- بعد از خرد کردن موادی مانند پیاز و سیر، سطح تخته گوشت را به سرکه سفید آغشته کنید، این کار باعث می شود بوی تند این سبزیجات بسیار سریع تر از بین برود.
- برای شستشوی تخته گوشت می توانید به جای اسفنج از انواع برس های شستشو استفاده کنید تا حتی بین شیار ها و برش ها هم شسته شوند.
- امروزه انواع زیبا با طراحی جذابی از تخته گوشت ها وجود دارد که می توانید به عنوان ظرف پذیرایی در سلف سرویس استفاده کنید. انواع تخته گوشت و همچنین نوع پذیرایی آن را در کالای آشپزخانه چشمگیر ببینید.

تخته گوشت پذیرایی
- هنگام خرید، حتما به جنس تخته گوشت و کیفیت آن توجه کنید، چون این ابزار مستقیما با بهداشت غذای شما ارتباط دارد.

در آخر اگر فکر می کنید این راه حل ها برای شما مفید نیست، می توانید از راهنمای محصول و یا فروشنده سوال کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین تخته گوشت

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن