استفاده کاربردی از فرنچ پرس

فرنچ پرس که با نام های دیگری مانند کافه تییر، پرس پات و پلانچر هم شناخته می شود، وسیله ای برای دم کردن قهوه فرانسوی است. از فرنچ پرس برای تهیه دم نوش و چای نیز استفاده می شود. این وسیله در سال 1929 توسط شخصی ایتالیایی به نام آتیلیوکالیمانی طراحی و ساخته شد. وجود دسته پرس با حفره های کوچک، باعث می شود ذرات ریز قهوه از مایع جدا گردد و قهوه با کیفیتی ساخته شود. به دلیل سهولت استفاده در سراسر دنیا از این وسیله استفاده می شود که در کشور های مختلف، نام های متفاوتی دارد، مثلا در ایتالیا با نام کافی پلانگر، در فرانسه، بریتانیا و هلند با نام کافی تییر و در امریکا و کانادا با نام فرنچ پرس شناخته می شود.

ساختارفرنچ پرس

از گذشته تا امروز طراحی فرنچ پرس، تغییراتی زیادی کرده است، ولی معمولا دارای یک محفظه فلزی، شیشه ای یا پلاستیکی شفاف همراه با یک درب فلزی یا پلاستیک است که یک دسته پرس از جنس استیل در آن قرار گرفته و در انتهای دسته یک فیلتر با حفره های ریز وجود دارد. همچنین این وسیله نیاز به حرارت ندارد. در واقع ترکیب آب و قهوه در یک محفظه در بسته دم می کشد و با فشار دسته پرس درد قهوه جدا شده و ته نشین می شود. در فروشگاه اینترنتی چشمگیر انواع  فرنچ پرس  را مشاهده می‌کنید.

ساختار فرنچ پرس

طرز استفاده از فرنچ پرس

یکی از ساه ترین و سریع ترین راه ها برای تهیه قهوه فرانسوی استفاده از فرنچ پرس است. با رعایت نکاتی با استفاده از فرنچ پرس می توانید یک قهوه خوشمزه و حرفه ای دم کنید. اولین نکته در دم کردن یک قهوه خوب، ساییدن دانه ها است، اگر دانه ها به اندازه کافی ساییده نشده باشند، ممکن است فیلتر فرنچ پرس را خراب کنند.

مراحل دم کردن قهوه با استفاده از فرنچ پرس

- فرنچ پرس را روی یک سطح خشک و تمیز قرار دهید، اهرم را محکم بالا بکشید تا درب آن برداشته شود.
- یک قاشق چایخوری سر پر قهوه پودر شده (7-8 گرم) همراه با 200 میلی لیتر آب در محفظه بریزید.
- آب نباید در نقطه جوش باشد، کافیست فقط داغ باشد، یعنی وقتی به نقطه جوش رسید 30 ثانیه صبر کنید سپس آنرا به پودر قهوه اضافه کنید.
- برای اینکه پودر قهوه به خوبی با آب مخلوط شود، آب را به آرامی و کم کم اضافه کنید.
- ممکن است حتی بعد از این هم ذرات قهوه بهم چسبیده باشند، در این صورت می توانید کمی ظرف را به صورت دایره ای تکان دهید.
- درب را روی محفظه قرار داده دسته را تا حدی که فیلتر به سطح آب برسد فشار دهید.
- 3 تا 4 دقیقه صبر کنید.
- اهرم را به آرامی به پایین فشار دهید.
- حالا می توانید قهوه را سرو کنید.
- بعد از هر بار استفاده، اجزای فرنچ پرس را جدا کنید و با آب و مواد شوینده بشویید و خشک کنید.

قهوه با فرنچ پرس

 

 نکاتی برای دم کردن یک قهوه عالی با فرنچ پرس

- اگر در مرحله اضافه کردن آب به قهوه، دانه ها بهم چسبیدند، می توانید از یک قاشق چوبی کوچک برای هم زدن آن استفاده کنید، اگر از قاشق فلزی استفاده می کنید مراقب باشید که محفظه شیشه ای فرنچ پرس را نشکنید.

- بهترین زمان برای دم کردن 3 دقیقه و نیم است، ولی بر اساس تجربه و ذائقه خود می توانید زمان را تغییر دهید.

 - در شروع کار ممکن است محفظه بسیار سرد باشد، برای اینکه از نتیجه نهایی مطمئن تر باشید، می توانید پیش از استفاده از فرنچ پرس، در محفظه آن آب جوش بریزید و خالی کنید، به این ترتیب ظرف گرم خواهد بود  و آماده دم کردن قهوه است.

 - اگر با دقت مراحل را انجام دادید ولی مزه قهوه قوی نبود، احتمالا دو دلیل دارد: یا دانه ها خوب ساییده نشده و یا مدت زمان دم کردن کافی نبوده است.

- بسته به نوع قهوه ای که استفاده می کنید، زمان دم کردن و مقدار ساییدن دانه ها متفاوت است، مثلا اگر قهوه ای که درست کردید بیش از اندازه تلخ و تیره بود، دفعه بعد  زمان دم کردن و درجه حرارت آب را کمتر کنید.

 - اجازه ندهید که در مرحله آخر، قهوه در فرنچ پرس بماند، چون باعث می شود مزه خوب آن از بین برود، پس بلافاصله آنرا سرو کنید.

- اگر هنگام نوشیدن متوجه شدید که ذرات قهوه در نوشیدنی شناور هستند، احتمالا فیلتر فرنچ پرس خراب شده است که باید آنرا تعویض کنید.

- آسیاب قهوه را به دقت و با کیفیت انجام دهید چون یکی از مهم ترین نکات در تهیه قهوه خوب همین است.

- طبق سلیقه خود می توانید دوز قهوه را بیشتر کنید.

دم کردن دم نوش و چای با فرنچ پرس

برای تهیه دم نوش و چای با فرنچ پرس همان مراحل قهوه را انجام دهید، مقداری چای خشک یا هر نوعی از دم نوش را در محفظه بریزید، آب داغ را اضافه کنید، درب را روی ظرف قرار دهید، کمی اهرم را به پایین فشار داده و چند دقیقه (بسته به نوع چای و دم نوش) صبر کنید، سپس اهرم را فشار دهید تا تفاله ها ته نشین شوند و بعد چای را سرو کنید. همچنین توجه داشته باشید که فرنچ پرس برای تهیه چای ها و دم نوش هایی مناسب است که زمان کمی برای دم کشیدن نیاز دارند. برای مثال چای های چینی و هندی نیاز دارند که مدتی زیاد دم بکشند پس فقط برای چای های سبک از فرنچ پرس استفاده کنید.

چای با فرنچ پرس

 

تهیه فوم شیر با فرنچ پرس

تعدادی کمی از افراد ماشین اسپرسو ساز در خانه دارند، ولی اگر به فوم شیر علاقه دارید می توانید با استفاده از فرنچ پرس هم، به راحتی شیر کف دار درست کنید. برای این کار ابتدا شیر را روی اجاق و یا در مایکرویو حرارت دهید تا به نقطه جوش برسد سپس بعد از یک دقیقه، شیر داغ را در محفظه فرنچ پرس بریزید تا حدی که ظرف تا نیمه پر شود و درب را روی آن قرار دهید و بعد چند بار اهرم پرس را بالا و پایین ببرید، این کار را ادامه دهید تا شیرکفدار و حجم آن دو برابر شود. فوم شیر حاضر است.

فوم شیر با فرنچ پرس

 

برای تهیه ی یک فرنچ پرس زیبا، با دوام، کاربردی و مقرون به صرفه این محصول را از سایت چشمگیر خریداری نمایید. در چشمگیر در هر مکان و در هر زمان سفارش خود را ثبت نمایید و در اسرع وقت درب منزل سفارش خود را تحویل بگیرید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین فرنچ پرس

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن