علت خارج شدن بخار از زودپز

آن چه در رابطه با یک زودپز مورد اهمیت است، مکانیسم عمل آن می باشد. زودپز ها با استفاده از بخار آب در یک محفظه بسته می توانند در سریع ترین زمان ممکن باعث پخت مواد غذایی بشوند. استفاده از ظروف دیگر مانند قابلمه نیز می تواند باعث پخت مواد غذایی شوند اما تفاوت آن ها با زودپز در این خواهد بود که باعث می شوند مواد غذایی در مدت زمانی طولانی تر طبخ شوند. دلیل این امر این است که در قابلمه ها آنچه باعث پخت مواد غذایی خواهد شدريال حرارت می باشد و بخار آب به دلیل خروج از ظرف نقش پررنگی در پخت مواد غذایی نخواهد داشت، اما در زودپز به دلیل ایزوله بودن محفظه امکان خروج بخار آب جز در مواقع ضروری وجود نخواهد داشت. پس علاوه بر حرارت، فشار بخار آب نیر باعث پخت مواد غذایی می شود. این امر هم از نظر زمانی بسیار با صرفه است و هم باعث شود که انرژی کمتری برای طبخ صرف شود.
اگر از زودپز استفاده کرده باشید به این نکته پی برده اید که در زمان پخت مواد غذایی بخار با شدت های متفاوتی از زودپز خارج می شود. خارج شدن بخار از زودپز باید فقط از قسمتی از آن که به آن سوپاپ گفته می شود، اتفاق افتد.

خارج شدن بخار از درب زودپز

اگر در هنگام کار با زودپز متوجه شدید که بخار خارج شده از زودپز از کناره های درب خارج می شوند، سریعا عمل پخت و پز را متوقف کنید و سوپاپ اطمینان را بزنید تا تمام بخار از زودپز خارج شود. خروج بخار از کناره های درب به عنوان یک عیب برای زودپز محسوب می شود که موجب نپختن مواد غذایی خواهد شد و هم چنین می توان خطرناک باشد.
اگر به هر دلیلی واشری که درب زودپز را به بدنه وصل کند دچار آسیب شود و یا شکل آن تغییر کند باعث می شود که بخار از زودپز خارج شود. خروج اینگونه بخار طبیعی نیست و باید حتما برای تعویض واشر اقدام کرد.

خارج شدن بخار از زودپز

خارج شدن بخار از سوپاپ اطمینان

همان طور که مواد غذایی توسط بخار آب با فشار بسیار پخته می شوند، بعد از پایان پروسه پخت مواد غذایی می توان حرارت را خاموش کرد. اما اگر درب زودپز را به طور ناگهانی باز کنید موجب حادثه خواهد شد. خروج بخار آب اضافی که در زودپز وجود دارد، نیازمند زمان کوتاهی است که از طریق سوپاپ های اطمینان آن خارج شود. بعد از خاموش شدن حرارت با زدن سوپاپ های اطمینان بخار آب اضافی از آن خارج خواهد شد. خروج بخار از سوپاپ اطمینان دلیل بر سلامت زودپز خواهد بود.
در هنگام پخت مواد غذایی شاهد بیرون آمدن بخار از سوپاپ های زودپز هستیم. علت این امر آن است که بعد از مدتی از زمان حرارت دیدن و پخت مواد غذایی فشار بخار آب در زودپز به حدی خواهد رسید که زودپز قادر به تحمل آن نخواهد بود اگر این حجم از بخار تخلیه نشود، امکان ترکیدن زودپز وجود خواهد داشت. برای مرتفع شدن این مشکل درست زمانی که فشار بخار به حد مشخصی می رسد سوپاپ های تنظیم زودپز شروع به عمل می کنند و سبب خواهند شد که همواره مقداری ثابت از بخار درون زودپز بماند اما میزان اضافی آن از زودپز خارج شود.
به طور کلی در هنگام پخت، خروج بخار از سوپاپ های آن طبیعی می باشد اما اگر بخار از درب یا کناره های آن خارج شود دلیل بر خراب بود قطعه ای از زودپز می باشد و باید نسبت به تعمیر زودپز یا تعویض آن قطعه اقدام نمود.
حتما از زودپزهایی استفاده کنید که دارای نشان کیفیت و سلامت هستند. زودپزهای دارای قفل ایمنی و سوپاپ تنظیم برای استفاده در اولویت بیشتری می باشند.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین زودپز

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن