راهنمای کامل خرید زود پز

یکی از مواردی که برای خانم هایی که باید بچه داری کنند یا علاوه بر مسئولیت های خانه، شاغل نیز هستند و در عین حال به سلامتی و خورد خوراکشان اهمیت می دهند، سرعت داشتن در آشپزی است. به همین دلیل زودپزها  به شدت مورد استقبال خانم های خانه دار و به طور کلی افرادی که دنبال پختن غذای خانگی هستند قرار گرفت، به طوری که امروزه زودپز یکی از وسایل مهم  آشپزی و آشپزخانه هر حانم خانه دار و شاغل است.
 ولی از آنجایی که دقت داشتن به ظروفی که برای پختن غذا استفاده می کنید یکی از مهم ترین مسائلی است که باید در زمان  آشپزی در نظر داشته باشید، در این مطلب از چشمگیر می خواهیم به شما کمک کنیم که زودپز مناسب و درستی انتخاب و خریداری کنید. زودپز خوب و مناسب می تواند به  شما در پختن یک غذای خوب کمک کند و یک  زودپز نامناسب که استاندارد و اصولی نباشد می تواند در اثر خارج نشدن بخار های موجود در آن  به  یک بمب تبدیل شده و منفجر شود.
هدف ما از ارائه این مطلب برای شما این است که با انتخاب یک زودپز مناسب و استاندارد از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید، پس با چشمگیر همراه باشید.

زودپز چشمگیر

نحوه کار زودپز چگونه است؟

وقتی شما برای پختن یک ماده  غذایی از زودپز استفاده می کنید در اصل شما آن مواد را در زود پز تحت فشار و حرارت می پزید. روند کار زود پز به دمای جوش آب در حالت های مختلف باز می گردد و به این ضورت است که زمانی که آب تحت فشار باشد، نقطه ی جوش آن افزایش می یابد. به همین دلیل زمانی که شما از زود پز استفاده می کنید آب و موادی که در زود پز هستند در اثر به جوش رسیدن و بیرون فشار بیرون نرفتن بخارهای آنها تحت فشار قرار می گیرند و به این  صورت آبی که باید در دمای 100 درجه به جوش بیاید، به علت فشار به دمای 130 درجه یا بیشتر نیز می رسد و همین موضوع باعث می شود که غذای شما زود تر پخته شود.

در ادامه این مطلب موارد مهم و حیاتی را در زمان خرید زود پز را برای شما توضیح می دهیم.

زودپز خوب

نکات قبل از خرید و زمان خرید زودپز

  • اول از همه باید به یاد داشته باشید که در زمان خرید زودپز، زودپزی که انتخاب می کنید توسط شرکت معتبری ساخته شده باشد.
    دلیل این کار این است که شرکت های معتبر و  برند های مطمئن آزمایشات مختلفی روی محصولات خود انجام می دهند، همچنین دستورالعمل های ایمنی در خصوص لوازم استاندارد رعایت شده اند.
  • زمان خرید از فروشنده بخواهید تا طرز کامل زودپز را به شما آموزش بدهد و هر سوالی که به ذهنتان رسید از او بپرسید
  • حتما مطمئن شوید که زودپز مورد نظرتان دفترچه راهنما و دستورالعمل استفاده دارد.
  • زودپزی که خریداری می کنید باید قفل ایمنی داشته باشد. این قفل باعث می شوند در زمانی که زود پز دارای بخار است و فشار داخل آن زیاد باز نشود و به  شما آسیبی نرسد. زودپز های جدید به صورتی ساخته شده اند که اگر فشار داخل آنها زیاد باشد و شما قصد باز کردن آنها را داشته باشید، قفل ایمنی آنها از این که زود پز را بازکنید جلوگیری می کند.
  • به شکل ظاهری زود پز ها دقت کنید. این روز ها زودپز ها در اندازه ها و مدل های متنوعی در بازار عرضه می شوند، به همین دلیل شما باید زودپزی انتخاب کنید که علاوه بر این که از نظر گنجایش و امنیت خوب باشد، از نظر راحتی در حمل و نقل هم مناسب باشد. (به عنوان مثال داشتن دو دسته که یکی از آنها از دیگری بلند تر باشد به شما کمک می کند که درب زودپز را راحتتر بازکنید و آنرا راحتتر حمل کنید)
  • بهتر است زودپزی که انتخاب می کنید دارای شیر خروج بخار اضطراری باشد، چون با استفاده از شیر خروج بخار اضطراری شما احتمال تجمع فشار و منفجر شدن زودپز را تا حد قابل توجهی کاهش می دهید.

خرید زودپز

نکات و موارد مربوط به  زمان استفاده از زودپز

  • از آنجایی که وزن زود پز ها ممکن است با محتویات داخل آن زیاد باشد و حرارت زیادی دارند، بهتر است که برای جابجایی آنها از دستگیره استفاده کند تا هم از دست خود محافظت کرده باشید و هم ظرف خود را ایمن تر جابجا کنید.
  • حتما به یاد داشته باشید که اصلا از غذاهایی که دارای دانه های ریز هستند و کف و لعاب ایجاد می کنند در زود پز استفاده نکنید. موادی مانند انواع غلات (بلغور گندم و جو) ماکارونی، رشته فرنگی و... ممکن است باعث ایجاد گرفتگی در سیستم تخلیه هوای زود پز شوند.
  • بعد از استفاده برای باز کردن درب زودپز عجله نکنید و بگذارید بخار کاملا تخلیه شود.
  • قبل و بعد از هر استفاده از زود پز از سالم بودن واشر آن اطمینان حاصل کنید.

 امیدوارم که این مطلب از چشمگیر برای شما مفید واقع شده باشد و از آن استفاده برده باشید. می توانید برای خرید زودپز استاندارد و مرغوب به چشمگیر مراجعه نمایید. در ضمن اگر در حال انتخاب ظروف هستید با کمی مطالعه در این مورد می توانید مطالب زیر را مطالعه کنید: 

راهنمای سایز بندی قابلمه

لیست وسایل آشپزخانه برای جهیزیه

آنچه لازم است درباره ظروف مسی بدانید

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین زودپز

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن