درجه بندی ظروف چینی

درجه‌بندی ظروف چینی بر اساس کیفیت مواد اولیه و تکنولوژی ساخت آن‌ها تعیین می‌شود. سرویس‌های چینی در ایران با دو نوع متریال ساخته می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و معمول‌ترین مواد اولیه که در ایران برای ساخت ظروف چینی استفاده می‌شود پرسلاین نام دارد. چینی‌هایی که با این مواد اولیه ساخته می‌شوند همان چینی‌های معمول هستند که در بازار وجود دارند و از قدیم آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم. کیفیت و درجه‌بندی ظروف چینی معمولی، بر اساس میزان سفیدی، وزن و ضخامت هر تکه، میزان عبور نور، وجود خال و لک اضافه در طرح اصلی و … اندازه گیری می‌شود. یکی دیگر از انواع ظروف چینی هم با نام بن شناخته می‌شود. این چینی‌ها از متریالی مانند استخوان حیوانات مانند شتر ساخته می‌شوند و درجه‌بندی کیفی آن‌ها با چینی‌های معمولی تفاوت دارد. با این حساب نتیجه می‌گیریم که بیشتر ظروف چینی در بازار ایران، از نوع پرسلاین می‌باشند. برای اینکه بتوانید درجه‌بندی ظروف چینی را تعیین کنید یا میزان کیفیت آن‌ها را تشخیص دهید به فاکتور‌های زیر توجه کنید:

  • میزان سفیدی ظرف چینی (یعنی تا چه حد براق و خالص است)
  • وزن ظرف چینی بر اساس ضخامت و قطر هر پارچه
  • عدم وجود خال و لک‌ها که طرح اصلی ظرف را بهم می‌زنند.
  • میزان عبور نور (هر چه نور بیشتری از ظرف چینی عبور کند، یعنی ظرف نازک‌تر و شکننده‌تر است)

کیفیت ظروف چینی‌

کیفیت ظروف چینی در قدم اول از کیفیت مواد اولیه در هنگام تولید، نشأت می گیرد. برای اینکه بتوانید از بین چند برند، بهترین و با کیفیت‌ترین ظروف چینی را انتخاب کنید باید یک بشقاب ساده از هر کدام انتخاب کرده و کنار یکدیگر قرار دهید. هر کدام که رنگ سفید‌تر و خالص‌تری داشت، با کیفیت‌تر می‌باشد. معمولاً ظروف چینی که از مواد اولیه با کیفیت برای تولید آن‌ها استفاده نشده، دارای رنگ سفید مایل به خاکستری می‌باشند. در بین برند‌های ظروف چینی در ایران، برند چینی زرین دارای کیفیت بالایی بوده و ظروفی که تولید می‌کند بسیار سفید هستند و نا خالصی ندارند. برای مثال برند چینی زرین با معرفی سری شهرزاد که سپیدی آن تا ۹۱ درصد، سختی بدنه ۷/۵ و سختی لعاب ۵/۵ می‌باشد، یکی از زیبا‌ترین و با کیفیت‌ترین ظروف چینی را در جهان عرضه نمود. شاید جالب باشد که بدانید این ظروف چینی با کیفیت، از نمونه‌های بی‌نظیر در جهان بوده و در نمایشگاهی در فرانکفورت از آن رونمایی شد. چنانچه این ظروف را در برابر نور بگیرید، متوجه ضخامت آن شده و مطمئن خواهید بود که با کیفیت‌ترین ظروف چینی را انتخاب کرده‌اید.

کیفیت ظروف چینی

چه عواملی در درجه بندی ظروف چینی تأثیر دارند

چه عواملی در کیفیت ظروف چینی تأثیر دارند؟ همان‌ طور که در بخش قبلی گفتیم برای تعیین درجه‌بندی ظروف چینی باید چند فاکتور را در نظر بگیریم. تعدادی از این فاکتور‌ها را نام برده و در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم:

عبور نور: عبور نور یکی از فاکتور‌های معمول برای تعیین میزان کیفیت ظروف چینی می‌باشد. اگر یک ظرف مانند بشقاب را انتخاب کرده جلوی نور چراغ بگیرید از میزان نوری که از ظرف عبور می‌کند می‌توانید به کیفیت مواد اولیه ظروف چینی، پی ببرید.

وجود خال و لک: وجود خال و لک بر روی ظروف چینی نشان دهنده کیفیت پایین ظرف است. ممکن است مواد اولیه با کیفیت باشند اما در هنگام تولید به دلیل پایین بودن سطح تکنولوژی ماشین آلات، بر روی ظروف اثراتی از تو رفتگی‌های کوچک نمایان شود یا اینکه لک‌هایی به غیر از طرح اصلی روی ظرف ایجاد شده باشد.

وزن ظرف: وزن ظرف چینی بر اساس اندازه آن یکی دیگر از فاکتور‌های تعیین کیفیت و درجه‌بندی ظروف چینی می‌باشد. هر چقدر جرم ظرف کمتر باشد نشان دهنده مواد اولیه با کیفیت‌تر است که در تولید ظروف چینی مورد استفاده قرار گرفته است. هر چقدر ظرف چینی سبک‌تر باشد استفاده کردن از آن راحت‌تر خواهد بود، البته برای تعیین میزان جرم یک ظرف باید به حجم و قطر آن هم توجه داشته باشیم.

با مطالعه این مطلب متوجه شدیم که کشور ما در زمینه تولید ظروف چینی به سطوح خوبی دست پیدا کرده و لازم نیست برای خرید ظروف چینی با کیفیت سراغ برند‌های خارجی برویم. همچنین با دقت به فاکتور‌هایی که برای تعیین کیفیت ظروف چینی نام بردیم، می‌توانید بهترین ظرف چینی را از بازار تهیه نمایید.

 

دیدگاه‌ها  
به نقل از زهره:
مرسی
مقاله ارزشمندی بود :-) :-) :-)
کلی چیز یاد گرفتیم

با عرض سلام، ممنون از همراهی شما دوست عزیز. بسیار خوشحال هستیم.
مرسی
مقاله ارزشمندی بود :-) :-) :-)
کلی چیز یاد گرفتیم
نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن