ظرف چدنی چیست؟

ظروف چدنی که به تازگی جای خود را در آشپزخانه ها باز کرده اند، این  روز ها به یکی از پرطرفدارترین ظروف تبدیل شده اند. همانطور که از اسم این  ظرف ها پیداست، جنس آنها از چدن می باشد؛ چدن بسیار دیر حرارت را به خود می گیرد و به عبارت دیگر دیر تر از سایر ظروف مانند ظروف استیل و آلومنیوم داغ می شود و سنگین تر از بقیه ظرف هایی است که در آشپزخانه دارید. ولی یکی مزایای این ظروف این است که حرارت را بسیار خوب نگه می دارد و تا زمان زیادی داغ می ماند.

چدن چیست و چرا در ظروف از آن استفاده می کنند؟

فلز چدن یک آلیاژ از آهن، کربن و سیسلسیم است و به شکل های مخلتف، برای کاربرد های مختلف ساخته می شود، به عنوان مثال چدن هایی که تولید می شوند در دسته بندی های چدن های ضد سایش، چدن های مقاوم به حرارت و چدن های مقاوم به خوردگی قرار می گیرند، چدن های استفاه شده در لوازم آشپزخانه تقریبا همه ی خواصی که گفتیم  را دارند و در صورتی که از آنها درست نگهداری کنید می توانید یک عمر از آشپزی با آنها لذت ببرید. یعنی این  ظروف مثل ظروف تفلون دارای یک روکش نیستند که به مرور زمان از بین برود و اثر ضد چسبندگی خود را از دست بدهد.
برای اینکه نتیجه بهتری از این  ظروف بگیرید بهترین کار این است که قبل از استفاده برای پخت و پز با حرارت کم یا متوسط  ظرف مورد نظر خود را گرم کنید، همچنین با اینکه می توانید از قاشق های فلزی برای هم زدن غذا استفاده کنید، بهتر است که از قاشق ها پلاستیکی استفاده کنید.

ظرف چدنی

چطور از ظروف چدنی استفاده کنیم؟

یکی از نکات مهم در استفاده از این ظرف ها این است که برای برداشتن آنها حتما از دستگیره های ضخیم استفاده کنید، چون وسط آشپزی شما این ظرف ها به  شدت داغ شده اند و ممکن است به دست شما آسیب برساند. همچنین وقتی ظرف شما داغ است نباید آنرا بروی  سطوح سرد بگذارید.از طرفی برای نگهادی این ظرف باید مراقب باشید، چرا که سطح سخت آن در بر خورد با ظروف چینی و بلور باعث ایجاد پریدگی در لبه های آنها می شود.
ظروف چدنی را می توانید داخل فر تا دمای 260 درجه سانتی گراد در معرض حرارت بگذارید، ولی باید به یاد داشته باشید که این ظرف ها را بعد از زمانی که در فر و یا روی گاز بوده اند داخل آب سرد و یا فریزر قرار دهید. بهترین کار این  است منتظر شوید تا ظرف به آرامی سرد شود، به این شکل ماندگاری ظرف شما بالا می رود.
شستشو این ظرف ها باید بوسیله ی آب گرم و اسفنج و مایع ظرف شویی انجام شود، به همین سادگی! ولی به یاد داشته باشید که مایع سفید کننده در این  ظرف ها کار درستی نیست. بعد از شستشو باید ظرف ها را به  طور کامل خشک کرده و سپس در محل مورد نظرتان قرار دهید.سعی کنید با لعاب کاری سالانه دوام ظرف هایتان را بالا ببرید. همچنین در زمان استفاده از این  ظرف در صورتی که هر چیزی به کف ظرف چسبید از هیچ روش خشونت آمیزی استفاده نکنید، سعی کنید اجازه دهید که آن قسمت برای مدتی با آب گرم خیس بخورد. در ضمن اگر قصد دارید ظرف و قابلمه چدنی را در ماشین ظرف شویی قرار دهید باید مراقب باشید در اثر وزن و سختی این ظرف ها آسیبی به بقیه  ظروف وارد نکند.

در ضمن در بعضی از ظروف چدنی لعاب کاری را با گرانیت انجام می دهند که می توانید مطالب زیر را در مورد آن مطالعه کنید.

بهترین مارک قابلمه گرانیتی خارجی
ایا ظروف گرانیتی سرطان زاست
طرز استفاده از قابلمه گرانیتی برای اولین بار و نگهداری آن

سرویس قابمله گرانیتی

سرویس قابلمه سرامیکی

سرویس قابلمه استیل

شما عزیزان می توانید انواع ظروف چدن را با بهترین کیفیت و زیباترین طراحی از چشمگیر تهیه نمایید. همین الان قیمت قابلمه چدنی تک در چشمگیر مدل مورد نظر خود را انتخاب نمایید و ثبت سفارش کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه چدن

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن