عمر ظروف گرانیتی


ظروف گرانیتی به نسبت سایر ظرف های عرضه شده در بازار مانند چدن و تفلون، طول عمر بیشتری دارند. اما این به معنی امکان استفاده همیشگی از این ظروف نیست و در نهایت سطح کیفی این ظرف ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد. بازه زمانی استانداردی برای طول عمر مفید ظرف های گرانیتی ارائه نشده است. در حقیقت می توان گفت که طول زمان مناسب برای انجام پخت و پز در این ظروف، وابستگی زیادی به نحوه به کارگیری آنها دارد.

عمر ظروف گرانیتی چقدر است؟

یکی از اولین سوال هایی که ذهن خریدارن لوازم و ظروف آشپزخانه را به خود معطوف می سازد، طول عمر مفید آنها است. واضح است که ظروفی که از ضمانت برخوردار هستند، تا حدودی خاطر مصرف کننده را از بابت کیفیت خود آسوده می سازند. اما تمام ظروف دارای این مزیت نیستند. لذا یکی از نخستین سوال هایی که از فروشندگان پرسیده می شود، در رابطه با طول عمر ظرف ها است.
بدیهی است که پاسخ دقیقی به این سوال نمی توان داد؛ چرا که آنچه بازه زمانی مطلوب استفاده از یک ظرف را مشخص می کند، در وهله اول کیفیت کالا و در وهله دوم نوع مصرف آن است. بهترین کالاها و ظروف نیز در مواجهه با استفاده نادرست، آسیب خواهند دید. در نتیجه می توان گفت که میزان طول عمر، تابعی از کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت کالا و رعایت دستورالعمل های صحیح به کارگیری از آن است.
همان طور که گفته شد، طول عمر هر وسیله ای با نحوه استفاده از آن ارتباط مستقیم دارد. چنانچه اصول اعلامی توسط تولید کننده در حین مصرف به دقت مد نظر قرار گرفته و رعایت شود، حداکثر طول عمر کالا در اختیار خواهد بود. بی توجهی به این نکات، می توانند منجر به خرابی ظروف گرانیتی در همان روز اول شود. لذا لازم است با آگاهی کافی از دستورالعمل ها، زمینه افزایش طول عمر ظروف، فراهم آید.

جریحه دار جوابمو نداد

چه کار کنیم عمر ظروف گرانیتی افزایش یابد؟

سازندگان ظروف گرانیتی، برای راهنمایی مصرف کنندگان این ظروف، نکاتی را ارائه کرده اند که رعایت آنها اگر چه سخت نیست اما، باعث افزایش بازه مفید استفاده از آن می شود. این نکات عبارتند از:
برای ورود یک ظرف گرانیتی به تجهیزات یک آشپزخانه لازم است نخست ظرف با استفاده از آب و مایع ظرف شویی، شسته شود. بعد از خشک شدن ظرف، باید تمام جداره داخلی قابلمه گرانیتی با استفاده از روغن چرب شود. در این مرحله ظرف روی حرارت قرار گرفته و چند دقیقه کوتاه به آن زمان داده خواهد شد. سپس شعله خاموش شده و به مدت 24 ساعت کامل، ظرف به حال خود رها می گردد. در انتها، ظرف با استفاده از دستمال پارچه ای نرم، تمیز و عاری از هر گونه آلودگی خواهد شد. این کار تاثیر مثبت زیادی بر عملکرد ظروف گرانیتی خواهد داشت.
لازم است از استفاده کردن قاشق های استیل و موارد دیگری از این دست که موجب به وجود آمدن خط و خش در جداره ظرف می شود، پرهیز شود. قاشق های چوبی یا تفلون جایگزین های مطلوبی برای عناصر پیش گفته هستند.

افزایش طول عمر ظروف گرانیتی

افزایش طول عمر ظروف گرانیتی

استفاده از شعله های با اندازه نامتناسب با ظرف می تواند طول عمر آن را به شدت کاهش دهد. به عبارت بهتر می توان گفت چنانچه سایز قابلمه از شعله موجود کوچکتر باشد، شعله و حرارت از کناره های ظرف به سمت بالا خواهد رفت. این مسئله باعث تغییر رنگ جداره خارجی شده و به جداره داخلی نیز آسیب می زند. بهتر است ظرفی که حاوی مواد غذایی نیست، مدت طولانی بر روی شعله قرار نگیرد.
برای نظافت و شستشوی قابلمه ها و سایر ظروف گرانیتی باید از ابرهای نرم استفاده شود تا مانع از آسیب دیدن جداره شود. بدیهی است که سیم ظرفشویی موجب پاک شدن پوشش گرانیتی از روی هسته اصلی ظرف شده و کارایی قابلمه را تحت تاثیر قرار می دهد. خط و خش بر روی پوشش گرانیتی، باعث حذف شدن قابلمه از دور ظروف پرکاربرد آشپزخانه می گردد.
سرد و گرم کردن ناگهانی قابلمه موجب تخریب جداره داخلی آن می شود. لذا لازم است از قرار دادن ظرف داغ در زیر آب سرد جدا اجتناب شود. عدم رعایت این نکته موجب ایجاد شک به ظرف می شود. در نتیجه با تخریب جداره ها، پایانی زود هنگام برای ظرف گرانیتی رقم خواهد خورد.

نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن