آموزش استفاده از ظرف مخصوص رب ( ربی )

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در آشپزی و آشپزخانه، حفظ اصول بهداشتی است و یکی از مهم‌ترین اصول بهداشتی مربوط به نگهداری مواد غذایی است. با اینکه تقریبا در تمام مواد غذایی از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود ولی باز هم دیده‌اید که در خوراکی‌ها کپک دیده می شود و یا کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. البته اکثر دانشمندان و متخصصان صنایع غذایی، اعتقاد دارند که این مواد نگهدارنده می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد.

یکی از موادی که در آشپزی ایرانی پر کاربرد است، رب گوجه فرنگی می‌باشد. رب گوجه فرنگی در بازار ایرانی به دو شکل وجود دارد. یکی در قوطی های فلزی و دیگری در ظرف‌های شیشه‌ای. همان طور که گفتیم در رب گوجه فرنگی هم از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. اگر هر کدام از انواع رب را تهیه کرده باشید، دیده‌اید که بعد از مدتی، کپک می‌زنند یا رب اطراف ظرف، خشک و تیره می‌شود. بعضی باور دارند که اگر از قاشق خشک برای برداشتن رب استفاده کنید، رب مدت طولانی‌تری سالم می‌ماند ولی واقعا گاهی حتی رعایت این نکات هم از ایجاد کپک جلوگیری نمی‌کند. به خصوص اگر تعداد نفرات خانواده کم باشد،

ربی 

استفاده از ظرف مخصوص رب (ربی)

یکی از روش‌هایی که مشکلات نگهداری رب را حل می‌کند استفاده از ظرف مخصوص رب یا ربی است. درآشپزی ایرانی استفاده از رب بسیار رایج است پس قطعا یکی موادی که همیشه باید در یخچال نگهداری کنیم، رب است. با استفاده از این ظرف، تا حد زیادی از کپک زدن و ورود میکروب به رب جلوگیری می‌کنیم. اتفاقا نام اصلی این ظروف، ظرف آنتی باکتریال رب است.

راهنمای استفاده از ربی

ابتدا قطعه پایینی یا درب پایینی ربی را به آن ببندی یا پیچ کنید.

robi 1

قطعه بعدی را مانند تصویر ۲ جا بزنید.

robi 2

رب گوجه فرنگی را در ظرف بریزید.

ربی

مانند تصویر، درب بالایی را روی ظرف قرار دهید و فشار داده تا به سطح رب برسید.

robi 4

ربی آماده است و با برداشتن درب پایینی رب از آن خارج می‌شود.

robi 5

هنگام استفاده ظرف ربی را روی ظرفی که در آن آشپزی می‌کنید ببرید و با فشردن درب بالایی هر مقدار رب که نیاز دارید روی غذا بریزید.

 robi 6

 

robi 7

مزایا استفاده از ربی

باکتری‌ها و میکروب‌ها وارد رب نمی‌شوند.
به دلیل اینکه رب هوا گیری می‌شود، کیفیت خود را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

با استفاده از ربی رب، خشک و تیره نمی شود.
استفاده از ربی بسیار آسان است.
تمام رب گوجه فرنگی استفاده می‌شود و چیزی به ظرف نمی‌چسبد.

 

آیا استفاده از ربی مطمئن ترین راه است؟


robi 8
همان طور که در این مطلب گفتیم استفاده کردن از ربی باعث می‌شود که کیفیت رب حفظ شود و باکتری و میکروب به آن نفوذ نکند. ولی تنها مشکل باکتری و میکروب ها نیستند! مواد نگهدارنه ای که در رب گوجه فرنگی استفاده می شوند، به شکلی هستند که تمام ارگان‌های زنده را می شکند. وقتی این مواد نگهدارنده وارد بدن ما می شوند، به همین شکل عمل می‌کنند و باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش بدن را از بین می برند. اگر از این مواد نگهدارنده در مواد غذایی کارخانه ای استفاده نشود، تاریخ انقضای این مواد بسیار کم خواهد بود. ولی واقعا اگر حق انتخاب با شما بود ترجیح می‌داد از چه ماده غذایی استفاده کنید؟ واقعیت این است که حق انتخاب تا حد بسیار زیادی با شما است. می‌توانید مواد خوراکی را تا جای ممکن در منزل تهیه کنید. یکی از این مواد که می‌توانید در خانه تهیه کنید، همین رب گوجه فرنگی است. اگر این رب را در خانه تولید کنید، می‌توانید در ربی آن را نگه داری کنید و به این شکل یک ماده کاملا بهداشتی و سالم تهیه کنید.

در ادامه روش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی را توضیح می دهیم:

robi 9

طرز تهیه رب گوجه فرنگی

مواد لازم:

گوجه فرنگی به مقدار لازم
آب به میزان ده درصد وزن گوجه‌ها
روغن مایع به اندازه یک درصد وزن گوجه‌ها
توری سیمی ریز

طرز تهیه:

ابتدا گوجه فرنگی‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و در دیگ بیندازید و بعد از آن تمام آب را روی آن بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید.

هنگامی که گوجه‌ها در حال جوشیدن بودند، با استفاده از توری سیمی، گوجه‌ها را صاف کنید تا پوسته و دانه‌های گوجه روی صافی بمانند. گاهی بعضی افراد از آبکش برای صاف کردن استفاده می‌کنند، که باعث می شود تا حدی پوسته گوجه وارد رب شود و رب خیلی زود کپک می‌زند. همچنین بعضی از فروشگاه‌ها، آب گوجه را از گوجه‌ها جدا می‌کنند که این کار باعث می شود روند تهیه رب گوجه فرنگی کمی سریع‌تر بشود.

اجازه دهید گوجه‌ها روی شعله آنقدری بجوشند تا آب اضافه آن تبخیر شود. برای اینکه بفهمید چه زمانی رب آماده است. باید کفگیر را وارد رب کنید و شکاف‌هایی ایجاد کنید، اگر این شکاف‌ها دیر پر شوند رب آماده است. اگر رب خیلی پر آب باشد، خیلی زود کپک می‌زند و اگر خیلی کم آب باشد، طعم سوختگی می‌دهد. و بد رنگ می‌شود.

بعد از اینکه غلطت به اندازه کافی رسید باید نمک و روغن را اضافه کنید و کمی رب را با این مواد تفت داده تا خوش رنگ شود. سپس رب را در یک تشت بزرگ بریزید و اجازه دهید تا سرد شود و بعد درون ظرف‌های نگهداری بریزید.

به این تریتب با تهیه رب خانگی و استفاده از ظرف مخصوص رب یا ربی، یک ماده غذایی سالم و بهداشتی خواهید داشت. در تهیه و تولید رب گوجه فرنگی خانگی، خیالتان راحت است که از هیچ ماده نگه دارنده‌ای استفاده نکرده‌اید و با استفاده از ربی از رب خانگی خود نگهداری می‌کنید و خطر ورود باکتری و میکروب را به آن به حداقل می‌رسانید.

 

اگر قصد دارید ظرف مخصوص رب را تهیه کنید می‌توانید به فروشگاه اینترنتی کالای آشپزخانه چشمگیر مراجعه کنید. از کیفیت این محصول مطمئن باشید که از بهترین مواد اولیه در ساخت آن استفاده شده است. در کالای آشپزخانه چشمگیر انواع وسایل پذیرایی، ابزار و سازماندهی آشپزخانه را بینید و کیفیت و قیمت را با فروشگاه‌های دیگر مقایسه کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر با شماره 03134490761 تماس بگیرید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید ربی و محصولات زی نوین

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن