آیا ظرف شیشه ای پیرکس در فر می شکند

ممکن است روایت‌هایی را در مورد شکستن ظرف شیشه‌ای پیرکس از دوستان و آشنایانتان شنیده باشید. علت شکستن ظرف پیرکس شما هرچه که باشد، می‌تواند بسیار شوکه‌ کننده و خطرناک باشد (ناگفته نماند که در این صورت غذای شما نیز خراب می‌شود). با تمام روایت‌هایی که تا کنون شنیده‌اید باز هم معتقد هستیم در صورتیکه اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید چنین اتفاقاتی برای شما نخواهد افتاد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. در حقیقت، هنگامی که به درستی از ظرف شیشه‌ای پیرکس استفاده کنید می‌توانید آن را در فر قرار دهید و در کل استفاده از ظروف شیشه‌ای پیرکس مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

چرا از ظروف شیشه‌ای پیرکس استفاده کنیم؟

با وجود اینکه استفاده از ظروف شیشه‌ای پیرکس برای عده‌ای با استرس و نگرانی از شکستن و منفجر شدن همراه است باز هم این ظروف به دلیل مزایای بی‌نظیری که دارند مورد استقبال آشپزهای حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای قرار می‌گیرند. استفاده از قابلمه پیرکس به دلایل زیر توصیه می شود:

غیر سمی
برخلاف سایر ظروفی که دارای سطح نچسب هستند و در دمای بالاتر سموم را آزاد می‌کنند، ظروف شیشه‌ای غیر سمی هستند. با توجه به اینکه مردم این روزها سعی در یافتن راه‌هایی برای از بین بردن سموم و مواد شیمیایی از زندگی خود دارند‌، همین دلیل کافی است تا ظروف پیرکس به عنوان یکی از بهترین ظروف پخت و پز به شمار بیایند.

حفظ گرما در زمان طولانی‌تر
اگرچه ممکن است مدت زمان بیشتری برای گرم شدن این ظروف صرف شود اما به دلیل اینکه زمان طولانی‌تری گرما را در خود حفظ می‌کند می‌تواند به عنوان ظرف سرو غذا نیز استفاده شود.

چرا از ظروف شیشه‌ای پیرکس استفاده کنیم؟ 

آیا ظرف سرد شیشه‌ای پیرکس در فر می‌شکند؟

هنگام استفاده از پیرکس یا هر نوع ظروف پخت و پز شیشه‌ای یا ظروف آشپزی، باید از تغییرات شدید دما اجتناب کنید و توجه داشته باشید که ظروف بسیار سرد را نباید در اجاق داغ قرار دهید. تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث خرد شدن یا شکستن ظرف سرد شیشه‌ای پیرکس شود. به طور کلی، در صورتی که ظرف شیشه‌ای پیرکس به دمای اتاق برسد می‌توانید با خیال آسوده آن را در فر از قبل گرم شده و با دمای متوسط قرار دهید.

آیا می‌توانیم ظرف شیشه‌ای پیرکس را در فر با دمای بالا قرار دهیم؟

ظرف شیشه‌ای پیرکس مانند ظروف دیگری نظیر ظروف کورنینگ، ظروف سنگی، فلزی و سرامیک باید حداکثر تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت در فر قرار بگیرند زیرا همان طور که روی برچسب‌های ظروف شیشه‌ای پیرکس درج شده است باید از تغییرات شدید دما اجتناب کنید.

آیا می‌توانیم ظرف شیشه‌ای پیرکس را در فر با دمای بالا قرار دهیم؟ 

چرا ظرف شیشه‌ای پیرکس من در فر شکست؟

دو دلیل عمده برای شکستن ظرف شیشه‌ای پیرکس شما در فر وجود دارد:

تغییرات شدید دما
یکی از شایع‌ترین دلایل شکستن ظرف شیشه‌ای پیرکس در فر شوک حرارتی است. شیشه به سادگی قادر به کنترل نوسانات سریع دما نیست. هنگامی که یک ظرف پیرکس به سرعت گرم یا سرد می‌شود، قسمت‌های مختلف آن به میزان متفاوتی منبسط یا منقبض می‌شود و باعث ایجاد تنش و شوک حرارتی می‌شود. اگر شوک بیش از حد شدید باشد ظرف پیرکس شما در فر می‌شکند.

استفاده از ظرف شیشه‌ای نامناسب
در حالی که ظروف شیشه‌ای مقاوم مانند پیرکس را می‌توان با خیال راحت در فر قرار داد، از برخی از ظروف شیشه‌ای نباید به هیچ عنوان در فر استفاده کرد. توجه داشته باشید که هر ظرفی که به طور خاص برچسب ایمنی آن مشخص نشده است نیز نباید داخل فر قرار گیرد. روی برچسب‌های ایمنی ذکر شده است که ظروف برای استفاده در فر، مایکروویو، فریزر، یخچال و ماشین ظرفشویی ایمن است.

چرا ظرف شیشه‌ای پیرکس من در فر شکست؟ 

چگونه مانع شکستن ظرف شیشه‌ای پیرکس در فر شویم؟

  • ظرف شیشه‌ای پیرکس را به صورت مستقیم بر روی شعله آتش قرار ندهید.
  • پیش از قرار دادن ظرف شیشه‌ای پیرکس در فر حتما داخلش آب بریزید.
  • هنگام خارج کردن ظرف پیرکس از فر مطمئن شوید که پارچه یا دستکشی که استفاده می‌کنید خیس و مرطوب نباشد.
  • برای خارج کردن ظرف شیشه‌ای پیرکس حتما از دستکش فر استفاده کنید.
  • برای گرم کردن غذاهای خشک در مایکروویو از ظروف شیشه‌ای پیرکس استفاده نکنید.

 قرار دادن ظرف شیشه‌ای پیرکس در فر

قرار دادن ظرف شیشه‌ای پیرکس در فر

مهمترین نکته این است که از قبل بدانید برخی از کاسه‌ها و ظروف شیشه‌ای پیرکس برای استفاده در مایکروویو بی‌خطر هستند اما به هیچ عنوان نباید داخل فر قرار بگیرند. همچنین به شما توصیه می‌کنیم از قرار دادن ظرف پیرکس بر روی فری که صفحه محافظ ندارد خودداری کنید. اگر پیرکس شما از شیشه مقاوم ساخته شده باشد، بسیار بعید است که در فر 400 درجه منفجر شود، پس از اصل بودن جنس ظرفتان مطمئن باشید.
از آنجایی که هرگونه تغییرات شدید دما می‌تواند باعث شوک حرارتی شود، باید پس از اتمام زمان پخت در فر را باز بگذارید و اجازه دهید دمای ظرف کمی پایین بیاید. برای جلوگیری از ترک خوردن و شکستن ظرف از قرار دادن آن روی سنگ پیشخوان خودداری کنید و حتما ظرف را روی یک حوله ضخیم کاملا خشک بگذارید. به شما توصیه می‌کنیم از قرار ظرف شیشه‌ای پیرکس بر روی فلزهای گاز پرهیز کنید، زیرا این فلزها سرد هستند و احتمال شکستن ظرف شما بیشتر می‌شود.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ظروف پیرکس و نحوه استفاده از آن ها و همچنین برای خرید ظروف پیرکس معمولی و قابلمه پیرکس شعله مستقیم به فروشگاه اینترنتی لوازم آشپزخانه چشمگیر مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش و پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن