تفاوت بین ظروف بلور و کریستال و نحوه نگهداری آن ها

شاید شما هم مانند بسیاری ، تفاوت بین بلور و کریستال را ندانید و همیشه درفروشگاه‌های لوازم خانگی، به این موضوع فکر کنید که کدام بلور و کدام کریستال است؟ همچنین شاید فکر کنید که تفاوت بین شکل آنها می تواند نشانه خوبی باشد و یا اینکه چرا قیمت کریستال بیشتر از بلور است. اگر قصد خرید هر کدام از انواع کریستال یا بلور را دارید بهتر است اول تفاوت آنها و بعد مزایا و معایب هر کدام را بدانید. با این مطلب همراه شوید تا در این باره همه اطلاعات را کسب کنید.

کریستال چیست؟

کریستال در واقع شیشه سرب دار است، اگر بخواهیم دقیق تر در این باره بگوییم، کریستال از ترکیب شیشه و اکسید سرب تولید می شود. همچنین، کریستال در دمای ۸۰۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌بیند که باعث می‌شود ویژگی‌های خاصی داشته باشد. وجود اکسید سرب هم در این ترکیب خصوصیت های جذابی به کریستال می‌دهد که برای تولید ظروف و اشیای زیبا و خوش تراش بسیار مناسب می باشد.

کاسه کریستال

بلور چیست؟

بلور شیشه‌ای است که بدون اکسید سرب تولید می‌شود اگر هم مقداری اکسید سرب در تولید آن به کار رفته باشد بسیار کمتر از ۲۴ در صد می‌باشد. همچنین بلور در دمای کمتری نسبت به کریستال پخته می شود، دمایی در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ درجه سانتیگراد. درخشندگی و وزن بلور نسبت به کریستال بسیار کمتر می‌باشد.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب استفاده از کریستال

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریستال که باعث می شود تقریبا همه طرفدار آن باشند، حالت منشوری کریستال است. برای مثال اگر نور به کریستال تابانده شود، مانند منشور نور‌های رنگی تولید می‌شود و به طور کلی شکست نور در کریستال بسیار زیاد است و همین باعث می‌شود ظاهری زیبا و جذاب داشته باشد. ویژگی دیگر کریستال این است که، به دلیل وجود اکسید سرب در آن، امکان تراش دادن آن بسیار است و تراش‌هایی که روی کریستال ایجاد می‌شود، بسیار ظریف و زیبا هستند. اگر با استفاده از شی‌ای مانند خودکار به ظرف خالی کریستال ضربه‌ای بزنید، صدایی دنباله‌دار و مانند زنگ می شنوید که این به خاطر وجود سرب در ترکیبات کریستال است.

بلور و کریستال

مزایای استفاده از کریستال

- اگر هزینه‌ای برای خرید انواع طلاکوب و کریستال اصل پرداخت کنید، ممکن است بعدا بتوانید به راحتی آن را به فروش برسانید. چون معمولا کریستال های طلاکوب و اصل، بسیار با ارزش هستند.

- به دلیل کیفیت و نحوه تولید کریستال، کریستال جز ظروف قیمتی و نفیس می‌باشد و دکوراسیون خانه شما را زیباتر از قبل می‌کند.

معایب استفاده از کریستال

- یکی از مهم‌ترین معایب کریستال، قیمت بالای آنهاست.
- به نسبت بلور، کریستال‌ها سنگین تر هستند و برای جا به جایی آنها باید بسیار دقت کنید.
- به دلیل استفاده از اکسید سرب در تولید کریستال‌ها، برای پذیرایی مناسب نیستند و اگر در طولانی مدت از این ظروف برای خوردن و آشامیدن استفاده کنید، برای سلامتی شما بسیار خطرناک خواهد بود، پس بهتر است فقط در دکور و برای زیبایی باشند.
- به دلیل چگالی بالا در ساختار کریستال، اگر ضربه‌ای به این اشیا وارد شود، یا از دست شما بیفتند به شدت خرد و ریز می شوند و کاملا از بین می روند.

- به دلیل استفاده از اکسید سرب در تولید کریستال، کارخانه‌های تولید کریستال دارای آلودگی محیطی شدیدی برای محیط زیست هستند که در کشور‌های پیشرفته اخیرا به جای استفاده از اکسید سرب از اکسید های دیگری مانند اکسید روی استفاده می‌شود.

ویژگی ها، مزایا و معایب استفاده از بلور

مانند تمام ظروف و اشیای شیشه ای، این ظروف کم‌ترین صدمه را برای سلامتی دارند و شما می‌توانید به راحتی در این ظروف از نوشیدنی‌ها و غذا‌های داغ استفاده کنید. همچنین امکان تراش دادن روی این ظروف وجود دارد که آنها را بسیار زیباتر هم می‌کند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید کریستال و بلور را از هم تشخیص دهید این است که اگر به بلور ضربه‌ای بزنید صدا بر عکس کریستال ظریف نخواهد بود.

مزایای استفاده از بلور

- قیمت این ظروف نسبت به کریستال بسیار پایین تر است در حالیکه بسیار هم زیبا هستند.

- از ظروف بلور، هم در پذیرایی و هم در دکور می توانید استفاده کنید و برای سلامتی شما ضرری نخواهند داشت.
- نگهداری آنها نسبت به کریستال آسان تر است.
- وزن بلور نسبت به کریستال بسیار کمتر است .

 سرویس بلور رنگی

معایب استفاده از بلور

- ممکن است تراش‌هایی که روی بلور وجود دارد به ظرافت و زیبایی، کریستال نباشد.
- درخشندگی و شکست نور در بلور بسیار کمتر از کریستال است.

نگهداری از کریستال و بلور

- در شستشوی ظروف و اشیای کریستال، از پارچه نرم و آب و نمک استفاده کنید چون مواد موجود در مایع ظرفشویی، خاصیت سایشی دارند و جلای کریستال را از بین می‌برند.

- برای شستشوی ظروف بلور، از مایع ظرفشوی و اسفنج نرم و آب ولرم استفاده کنید، تا جلای ظروف بلور از بین نرود.

- ظروف کریستال و بلور را در مایکرویو و فر قرار ندهید.

تنگ و جام کریستال

- ظروف کریستال و بلور را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید، دمای بالا در ماشین ظرفشویی درخشندگی این ظروف را از بین می برد.
- اگر ظروف بلور کدر شدند، می‌توانید از محلول آب و سرکه استفاده کنید. به این شکل درخشندگی بلور بر می گردد.

- لیوان‌ها و فنجان‌های بلور، بعد از مدتی ممکن است لک بیفتند و یا کدر شوند برای اینکه آنها را تمیز کنید بجای استفاده از مایع سفید کننده از یک لیمو ترش استفاده کنید. لیمو ترش را نصف کرده و به سطح داخلی و خارجی لیوان ها و فنجان ها بمالید و بعد با آب ولرم، آبکشی کنید.

- اگر ظروف در قسمت لبه، پریدگی داشتند، می توانید از یک سمباده استفاده کنید و پریدگی را تا حدی از بین ببرید ولی این کار در صورتی نتیجه می‌دهد که پریدگی خیلی کم باشد.

- اگر روی ظروف کریستال و بلور، خط و خراش افتاده است، با استفاده از خمیر دندان می توانید این خط و خراش را از بین ببرید ولی توجه داشته باشید که خمیر دندان را فقط در قسمت خراش‌ها استفاده کنید، چون خمیر دندان تا حد زیادی دارای، خاصیت سایشی است و این خاصیت ممکن است جلا و شفافیت ظرف را از بین ببرد.

 

برای اطلاع از قیمت مناسب و واقعی می‌توانید سرویس پذیرایی بلور و کریستال را در فروشگاه معتبر کالای آشپزخانه چشمگیر، ببینید و خرید باکیفیت و مناسب را تجربه کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر با شماره 03134490761 تماس بگیرید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید سرویس بلور

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن