انواع چاقوهای آشپزخانه

مهم‌ترین ابزار یک سر‌آشپز چیست؟ چاقوی آشپزی. حتی استادان شیرینی پزی هم به انواع مخصوص چاقو نیاز دارند. برای هر کاری نیاز به چاقوی خاص دارید. انواع بسیار زیادی از چاقو برای کار‌های مختلف وجود دارد. این همه نوع چاقو وجود دارد به علاوه تنوع زیاد در بازار!  واقعا چند در صد از خانم‌های خانه دار یا کسانیکه آشپزی می کنند، انواع چاقو‌ها را می شناسند؟ خیلی مهم است که چقدر اهل آشپزی باشید یا اصلا چه سبکی از آشپزی را دوست داشته باشید. برای آشپزی مدرن و اصطلاحا بین‌المللی به عنوان جدید کارد و چاقو نیاز دارید. حتی اگر آشپزی سنتی را ترجیح می‌دهید، نیاز به تعدادی چاقوی مناسب دارید که نتیجه بهتری بگیرید. اگر اهل غذا‌های دریایی باشید که انتخاب چاقوی آشپزخانه بیش از پیش مهم است. برای در آوردن فیله ماهی به یک نوع چاقو نیاز دارید و برای درست کردن سوشی به نوعی دیگر. البته لازم نیست که هزینه زیادی بپردازید و تمام انواع چاقو‌ها را برای آشپزخانه بخرید. اول باید بودجه خود را در نظر بگیرید و بعد به سبک آشپزی خودتان دقت کنید که از چه موادی اساسا بیشتر در عادات غذاییتان استفاده می‌کنید. با این مطلب همراه باشید تا انواع چاقو را بشناسید.

اجازه دهید ابتدا چاقو‌ها را با توجه به جنس‌آنها دسته بندی کنیم:

چاقو‌های فلزی آشپزخانه

معمولا جنس این نوع از چاقو‌ها از استیل ضد زنگ و دسته آن از جنس پلاستیک فشرده و محکم و یا کامپوزیت است. بعضی از انواع چاقو‌های استیل هم دارای دسته چوبی هستند. البته کیفیت استیل چاقو بسیار مهم است چون اگر از مارک‌های غیر معتبر خرید کنید ممکن است نوک چاقو پس از مدتی بشکند یا تیزی اولیه را نداشته باشد یا اینکه زنگ بزند.

چاقو فلزی

چاقو‌های سرامیکی آشپزخانه

این نوع‌چاقو ها بااستفاده از نوع خاصی از سرامیک به نام عنصر زیرکونیوم ساخته می‌شوند. این ترکیب تا حد زیادی از استیل و انواع فلزات دیگر، محکم ‌تر هستند و خیلی دیر‌تر کند می‌شوند. چاقو‌های سرامیکی تاثیری روی طعم مواد ندارند و خیلی راحت‌تر از انواع فلزی شسته می‌شوند. متاسفانه بعضی از برند‌ها، چاقو‌های استیل با لایه رنگی تولید می کنند و با نام چاقوی سرامیکی به بازار عرضه می کنند. همچنین بعضی از چاقو‌های سرامیک، کیفیت بالایی ندارند و این است که انتخاب چاقوی آشپزخانه سرامیکی کار سختی است.

ست چاقوی سرامیکی

چاقوی پخت و پز در آشپزخانه

این چاقو مهم‌ترین و پر کار‌برد‌ترین نوع چاقو است. این چاقو ظاهری معمولی دارد. در اندازه تقریبا سی سانتیمتر و تیغه چاقو کمی پهن است. توجه کنید که این نوع چاقو باید خیلی تیز باشد چون شاید جالب باشد بدانید که چاقو کند، دست را بیشتر می‌برد چون شما برای انجام کار مجبورید فشار بیشتری بیاورید و خدای نکرده دست خود را ببرید.

چاقو زنجان

ساتور آشپزخانه

ساتور در واقع یک چاقو با تیغه بسیار پهن است. همچنین کمی ضخامت دارد و برای خرد کردن گوشت استخوان دار و یا سبزی های ساقه دار مناسب است. با استفاده از ساتور و ضربه‌های محکم می‌توانید استخوان را تکه کنید ولی برای این کار به ایمنی دقت کنید برای مثال توجه کنید که روی چه سطحی دارید ضربه ساتور را وارد کنید، چون ممکن است که میز یا تخته گوشت را بشکنید.

ساتور

چاقوی آشپزخانه مخصوص بریدن نان

برای بریدن انواع باگت باید از این چاقوی بلند دندانه‌دار استفاده کنید. بافت نان بسیار نرم است و اگر بخواهید با چاقوی معمولی این کار را انجام دهید، نان له خواهد شد و برشی که دوست دارید هم ایجاد نمی‌شود. همچنین با استفاده از این چاقو، دیگر خرده نان در اطراف برش‌ها ایجاد نمی‌شود.

چاقوی برش نان

چاقوی آشپزخانه مخصوص پوست گرفتن و میوه‌آرایی

این چاقو طول کمی دارد و تیغه کمی خمیده است تا بتوانید کارههای ظریف را بهتر انجام دهید. البته این چاقو‌های انواع مختلفی دارند که ممکن است تفاوت‌های ریزی با هم داشته باشند. گاهی یک ست از چاقو‌های تزیینی با عنوان چاقو های میوه‌آرایی در بازار وجود دارد که فقط برای کار‌های ظریف از آنها استفاده می‌شود.

چاقوی میوه آرایی

چاقوی آشپزخانه مخصوص خرد کردن گوشت

این چاقو اندازه متوسط دارد و تیغه آن هم معمولی است تنها خصوصیت این نوع چاقو این است که انتهای تیغه با دسته کمی فاصله دارد. دسته این نوع چاقو ها اصطلاحا خوش دست هستند و اگر تا مدت طولانی هم از این چاقو استفاده کنید، دستتان خسته نمی‌شود.

چاقوی گوشت

چاقوی آشپزخانه مخصوص استخوان گیری از گوشت

این چاقو کمی طول بیشتری از انواع دیگر دارد. همچنین تیغه آن باریک است. این حالت باعث می‌شود که چاقو راحت‌تر در داخل گوشت حرکت کند. همچنین برای خرد کردن و استخوان گیری از ماهی‌های بزرگ نیز مناسب هستند.

چاقوی استخوان گیر

چاقوی آشپزخانه مخصوص فیله کردن و ورقه کردن

این چاقو نوک تیزی ندارد و روی سطح تیغه آن دالبر های ظریفی وجود دارد که به خصوص برای فیله کردن ماهی بسیار مناسب است. برای سبزیجات نیز ممکن است استفاده‌هایی داشته باشد برای مثال برا فیله کردن گوجه فرنگی یا طالبی. برای درست کردن ورقه‌های نازک از ژامبون و سبزیجات نیز، این چاقو بسیار مناسب است.

چاقوی فیله

چاقوی آشپزخانه مخصوص خرد کردن مواد سخت

این چاقو دارای تیغه پهن است و دسته آن هم بزرگ و محکم است. این چاقو برای برش دادن مواد سخت، مناسب است و نسبت به ساتور، تسلط بیشتری برای انجام کار دارید.

چاقوی بزرگ

چاقوی آشپزخانه مخصوص تزیین

اندازه این چاقو ها کوچک است و تیغه آنها دارای مدل‌های مختلف است و برای مدل دادن به میوه و سبزی‌ها مناسب است. این چاقو نیز یکی از انواع مهمی است که باید در آشپزخانه وجود داشته باشد. کاربرد این چاقو در خلال کردن سیب زمینی و درست کردن سالاد است. چون اندازه این چاقو کوچک است دست شما را خسته نمی‌کند.

چاقوی همه کاره

چاقوی آشپزخانه مخصوص استیک

این چاقو اندازه کوچک دارد و دندانه دار است. معمولا برای سر میز غذا استفاده می شود. برای برش دادن منظم استیک و رولت گوشت مناسب است.

 چاقوی استیک

چاقوی آشپزخانه مخصوص کیک

این چاقو اصلا تیز نیست و برای بریدن و برداشتن تکه‌های کیک مناسب است. با کمک این ابزار تکه های کیک یا ته چین یا سوفله را بعد از بریدن به راحتی می توانید به ظرفی دیگر انتقال دهید.

 چاقوی کیک

اگر قصد دارید برای آشپزخانه خود از بهترین انواع چاقوی آشپزخانه استفاده کنید به فروشگاه چاقو  در چشمگیر سری بزنید و از استاندارد و کیفیت محصولات مطمئن باشید. در چشمگیر بهترین محصولات آشپزخانه با نازلترین قیمت در خدمت شما عزیزان می باشد.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین چاقو و قیچی آشپزخانه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن