سالم ترین ظروف برای پخت و پز

همانطور که می دانید امروزه انواع بسیار متنوعی از ظروف پخت و پز در بازار عرضه می شود که از نظر شکل ظاهر، رنگ، تعداد تکه های یک سرویس و جنسیت متفاوت هستند. اما مهمترین ویژگی این قابلمه ها جنسیت آنها می باشد، زیرا تاثیر مستقیمی بر سلامتی ما دارد. حتی برخی از دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که ظروف ناسالم برای پخت و پز می تواند باعث اختلالات گوارشی، افسردگی، کم خونی و یا سرطان شود.

تاثیر ظروف پخت و پز فلزی در سلامت ما

یکی از رایج ترین جنس هایی که برای ظروف پخت و پز به کار می رود انواع فلزات مانند روی، مس، چدن و استیل هستند. از این میان استفاده از ظروف روی و مس کمی خطرناک است. همه این ظروف فلزی در دمای 350 درجه مقداری از فلز خود را وارد غذا می کنند. هرچند می دانیم که روی و مس از مواد معدنی ضروری و مورد نیاز بدن ما هستند، اما در صورتیکه بیش از حد وارد بدن شوند و یا در بدن ما رسوب کنند، مشکلات بزرگی به خصوص برای کبد ما ایجاد خواهند کرد و یا باعث مسمومیت های خطرناک می شوند.

تاثیر ظروف پخت و پز تفلون بر سلامتی

در ظروف تفلون برای لایه رویی یعنی داخل قابلمه یا ماهی تابه از یک لایه پلاستیکی به نام «پلی تترافلورواتیلن» استفاده می شود که اگر خراشیده نشود برای پخت و پز خوب است و خطری ایجاد نمی کند. اما در صورتیکه خراشیده شود مقداری از این لایه وارد غذا خواهد شد که به هیچ وجه برای سلامتی مناسب نیست و می تواند عاملی برای ایجاد سرطان های مختلف باشد. معمولا این اتفاق به خاطر استفاده از لوازم نامناسب مانند کفگیرهای فلزی و یا دمای بیش از حد برای پخت و پز با ظروف تفلون می افتد. بنابراین این ظروف را باید فقط برای غذاهای با دمای پخت پایین و با استفاده از لوازم چوبی به کار ببرید.

تاثیر ظروف پخت و پز تفلون بر سلامتی

بهترین ظروف برای پخت و پز

می توان به جرات گفت که بهترین ظروف از نظر سلامتی برای پخت و پز ظروف استیل، چدن و پیرکس هستند. این ظروف املاح خطرناکی را وارد غذا نمی کنند و عمر آن ها نیز طولانی است. هر چند قیمت اولیه این ظروف نسبت به ظروف رویی و مس یا تفلون بالاتر است، اما به دلیل سلامتی و عمر مفید طولانی در دراز مدت مقرون به صرفه هستند. از ظروف پیرکس فقط برای غذاهای قابل پخت در فر و از ظروف استیل و چدن فقط برای غذاهای قابل پخت روی اجاق گاز می توانید استفاده کنید. بنابراین برای یک آشپزی سالم به ترکیبی از این جنس ها نیاز دارید.

با اینکه رژیم غذایی ما و طرز تهیه انواع غذاها تاثیر فراوانی بر روی سلامتی دارند، اما اینکه این غذاها در چه ظروفی طبخ می شوند نیز می تواند بر سلامتی اثر مثبت یا منفی داشته باشد. بنابراین هنگام خرید ظروف پخت و پز حتما باید به جنسی که انتخاب می کنید توجه کامل داشته باشید تا خیالتان بابت سلامت خانواده از این نظر راحت باشد. برای خرید انواع ظروف با کیفیت برای پخت غذا، می توانید به فروشگاه لوازم خانگی چشمگیر مراجعه کنید و پس از بررسی ویژگی های محصول مورد نظر خود، اقدام به خرید نمایید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن