تخته گوشت پلاستیکی بهتر است یا چوبی؟

اگر از یک سرآشپز حرفه ای سوال کنید که ضروری ترین ابزار یک آشپز چیست، قطعا جواب این است: "چاقو" و مهم ترین ابزار سرآشپز با تخته مرتبط است. پس برای تهیه یک غذای سالم و خوشمزه نیاز به تخته گوشت مناسب دارید. مانند همه ابزار های آشپزخانه، تنوع تخته گوشت در بازار فراوان است. جنس ها، رنگ ها و اندازه های مختلف، که گاهی مطالب جسته و گریخته درباره مضر بودن یا مفید بودن آنها می شنویم.

تخته گوشت

در این مطلب با معرفی انواع تخته گوشت و مزایا و معایب هر کدام، به شما کمک می کنیم مناسب ترین تخته گوشت را انتخاب کنید.

تخته گوشت های موجود در بازار به دو دسته کلی چوبی و پلاستیکی تقسیم می شوند، که زیر شاخه هایی دارند.
تخته گوشت های چوبی:
- چوبی
- بامبو

تخته گوشت پلاستیکی:
- پلاستیکی
- کامپوزیت
- پلاستیک نازک و منعطف
- پلاستیک فشرده شفاف (شیشه ای)

تخته گوشت چوبی

طبق مطالعه جدید دانشمندان، باکتری ها در شیار های ایجاد توسط چاقو، در تخته گوشت های چوبی، نمی توانند زیاد زنده بمانند. سطح و بافت تخته گوشت های چوبی از رشد و نمو باکتری ها جلو گیری می کند. البته باید گفت که تخته گوشت هایی که از چوب سخت تر و سنگین تر ساخته شده اند بهتر از انواع سبک است چون شیار های ایجاد شده در تخته های سخت، عمیق نیست و میکروب ها با یک شستشوی ساده از بین می روند. بهرحال شستشو و نگهداری از تخته گوشت های چوبی کمی مشکل تر از بقیه انواع است. اگر بخواهید تخته گوشت چوبی، عمر طولانی تر و مفید تری داشته باشد بایستی ماهی یکبار، با استفاده از روغن مخصوص سطح آنرا بپوشانید و سپس خشک کنید. وزن تخته گوشت های چوبی تا حدی زیاد است و همین ویژگی، شستشوی آن را سخت تر می کند. از طرفی هم تخته گوشت های چوبی برای خرد کردن میوه های و سبزیجات مناسب تر هستند. در کالای آشپزخانه چشمگیر تخته گوشت‌های چوبی زیبا را مشاهده کنید.

خرد کردن سبزیجات

تخته گوشت بامبو

علاوه بر زیبایی، تخته گوشت های بامبو رطوبت را جذب نمی کنند، بنابراین بافت آنها دیرتر خراب می شود و رنگ و لکه نمی گیرد. همچنین در برابر خراش و ضربه مقاوم هستند در نتیجه بر روی آنها شیار ایجاد نمی شود و بهداشتی هستند. بافت بامبو، از دیگر انواع چوب محکم تر بوده و غیر قابل نفوذ است، پس به مرور زمان هم جر در آن نفوذ نمی کند. البته قیمت محصولاتی که با بامبو تولید شده اند کمی بالاست. این نوع تخته ها هم مانند تخته های چوبی برای خرد کردن سبزیجات و میوه ها مناسب تر است.

تخته گوشت پلاستیکی

تخته گوشت های پلاستیکی در اندازه ها و رنگ های مختلف وجود دارند، که معمولا دارای سطحی زبر هستند. این تخته ها بیشتر برای خرد کردن مواد پروتیینی مناسب است چرا که برای مثال میکروب های گوشت، اگر بر روی سطح تخته گوشت های پلاستیکی بماند، با یک شستشوی ساده قطعا تمیز خواهد شد. همچنین تخته های پلاستیکی، برای ضربه های محکم چاقو مناسب تر هستند. وزن و قیمت آنها نیز کم است.

تخته گوشت کامپوزیت

این تخته گوشت ها از مواد اولیه پلاستیک ساخته شده اند با این تفاوت که با استفاده از تکنولوژی نانو، سطح آنها با اکسید روی پوشانده شده است و این نانو اکسید ها خاصیت آنتی باکتریال دارند. بنابراین برای سلامتی ضرری ندارند. همچنین در مقابل ضربه و خراش مقاوم هستند و وزن کمی دارند. تنوع رنگ و اندازه در آنها زیاد است ولی قیمت آنها کمی بالا ست. شستشوی این نوع تخته ها نیز بسیار آسان بوده و چون در مقابل حرارت مقاوم هستند، می توان آنها را در ماشین ظرفشویی هم قرار داد.

قطعه قطعه کردن گوشت

تخته گوشت پلاستیکی و منعطف

ویژگی های این تخته گوشت ها هم مانند تخته های پلاستیکی است با این تفاوت که ضخامت آن ها به اندازه یک برگه کاغذ است، و بخاطر همین جای کمی اشغال می کنند، قیمت آنها پایین است و تنوع اندازه و رنگ بسیاری دارند. این نوع تخته ها باید دارای پد چسبناک باشند تا در هنگام کار ثابت بمانند.

تخته گوشت های شیشه ای (پلاستیک شفاف)

این تخته ها از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده اند و شکننده هستند، یعنی در مقابل ضربه محکم چاقو مقاوم نیستند. ولی حتی بعد از استفاده های متعدد، سطح این تخته ها صاف باقی می ماند. چون منافذی ندارند، بو نمی گیرند و لکه روی آنها باقی نمی ماند. این نوع از تخته ها برای خرد کردن میوه ها و سبزیجات و فیله گوشت مناسب است. در هنگام کار با این تخته ها چاقو به سطح تخته برخورد می کند و زودتر کند می شود.

حالا می توانید تصمیم بگیرید کدام تخته گوشت برای شما مناسب تر است، ولی پیشنهاد ما به شما این است که دو تخته چوبی و پلاستیکی تهیه کنید و از تخته چوبی برای خرد کردن سبزیجات و میوه ها استفاده کنید و از تخت پلاستیکی برای گوشت و مواد پروتیینی. در کالای آشپزخانه چشمگیر انواع متنوع تخته گوشت را ببینید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین تخته گوشت

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن