الک چیست

 الک را می توان وسیله ای تعریف کرد که برای جداسازی دو یا چند ماده مختلف از یکدیگر استفاده می شود. الک دارای نوعی تور بافته شده است که اجسام ناخواسته را از مواد مورد نظر ما جدا خواهد کرد.

انواع کاربرد الک

این وسیله در اندازه های مختلف و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در اندازه و مقیاس کوچک از انواع الک برای مصارف آشپزی مانند الک کردن آرد و موادی شبیه به آن استفاده می شود. در الک کردن مواردی مانند آرد الک برای صاف و یکدست کردن و هم چنین هواگیری آن مورد استفاده قرار می گیرد. در انواع الک ها موارد الک شده توسط نیروی وزن و با تکان های وارده بر آن از سوراخ های آن خارج خواهد شد. در این فرآیند دانه هاییی که دارای وزن و اندازه کمتری می باشند با سرعت بیشتری خارج می شوند. از روش های متفاوتی برای تسریع این فرآیند استفاده می شود مانند چرخاندن و مرتعش کردن الک و. در مورد الک های سیلندر دار که استوانه ای شکل می باشند از چرخاندن یک سیلندر حول محور افقی استفاده می شود.
الک ها دارای انواع مختلفی می شوند. یکی از این انواع الک هایی هستند که به عنوان الک آزمایشگاهی یاد می شود. در این نوع از الک ها دانه هایی که دارای اندازه های کوچک هستند به آسانی از سوراخ های الک عبور خواهند کرد. برای عبور ذرات ریز از الک لزومی به ارتعاش و یا تکان نیست زیرا ذرات ریز حتی در صورت ساکن بودن الک نیز از آن عبور خواهند کرد. استفاده از انواع الک های آزمایشی در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی و کشاورزی کاربرد دارند.

انواع کاربرد الک

مش الک چیست

مش در واقع به دسته بندی و دانه بندی ذرات برای الک کردن اشاره دارد. ذرات مختلفی که از الک عبور خواهند کرد، شامل اندازه هایی متفاوتی می باشد برای مثال از یک نمونه لازم برای الک کردن 60 درصد آن به اندازه 60 میکرومتر و بقیه آن 10 میکرومتر می باشد. مش در واقع نوعی استاندارد است که می توان با آن سایز و اندازه ذرات را تشخیص داد و اندازه گرفت. نوع درجه بندی الک ها و سوراخ هایی که برای هر نوع از ذره بافته می شود مش نامیده می شود. با استفاده از این مقیاس می توان ذرات ناخواسته را از مواد مورد نظر جداسازی کرد. مش ها در اصطلاحات و کاربرد های آزمایشگاهی قابل تبدیل می باشند. جدول های تبدیل مش به اندازه دهی ذرات در هر آزمایشگاهی موجود می باشد.
الک های آزمایشگاهی دارای ویژگی هایی می باشند که کاربرد و استفاده از آن ها را بیشتر خواهد کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به ضد زنگ بودن و عدم اکسایش الک، ضد سایش و دقت بسیار بالای این الک ها اشاره کرد. این نوع از الک ها باید دارای خاصیت ضد خوردگی باشند و در طی زمان الک کردن درون نمونه ها حفره یا هوا ایجاد نشود. این نوع از الک ها معمولا نباید دارای خاصیت مغناطیسی باشند و در برابر مواردی مانند اسید و باز مقاومت داشته باشند.

برای خرید انواع الک برای مصارف آشپزی و شیرینی پزی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی چشمگیر، اقدام نماید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین الک آشپزخانه

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن