قابلمه سرامیک بهتر است یا قابلمه گرانیت؟

برای اینکه متوجه شویم قابلمه های سرامیکی برای شما مناسب تر هستند یا قابلمه های گرانیتی، ابتدا باید مزایا و معایب هر کدام را جداگانه بررسی کنیم، بعد سبک آشپزی و نیاز شما را مد نظر بگیریم. هنگام خرید وسایل پخت و پز که از همه آنها مهم تر قابلمه و تابه است، تنوع بسیاری از اجناس در بازار وجود دارد، که اخیرا قابلمه های سرامیک و قابلمه های گرانیت بسیار پر طرفدار شده اند. طرح ها و رنگ های جذاب یکی مشخصه های مهم این قابلمه ها است.

قابلمه های سرامیک

قابلمه ها و تابه ها و همه ظروف سرامیکی از خاک رس ساخته می شوند. یعنی خاک رس شکل داده می شود، خشک می شود و سپس در کوره حرارت می بیند و بعد از آن لعاب داده می شود. برای اینکه نسبت به ظروف دیگر، در ظروف سرامیکی، مواد شیمیایی کمتری استفاده شده است، به عقیده عده بسیاری، سالم ترین نوع ظروف هستند. در واقع از گذشته های بسیار دور از ظروف سرامیکی برای پخت و پز استفاده می شده و امروزه با استفاده از تکنولوژی، مقاومت و ظرافت این ظروف بیشتر شده است. به نوعی می توان گفت این نوع از قابلمه ها، سرامیک خالص هستند و معمولا دسته های یک تکه با بدنه دارند.ولی برخی از برند ها، نوع دیگری از قابلمه های سطح سرامیکی را تولید کرده اند، به این شکل که خود قابلمه از جنس آلومینیوم است و روکشی از سرامیک روی آن داده می شود. در کالای آشپزخانه چشمگیر سرویس قابلمه‌ سرامیک با کیفیت را مشاهده کنید.

قابلمه های سرامیک

مزایای استفاده از قابلمه های سرامیکی

- برای پخت پز در قابلمه های سرامیکی، می توان از قاشق های فلزی نیز استفاده کرد، چون سطح آنها بسیار مقاوم است و خراش برنمی دارد.
- نسبت به ظروف دیگر راحت تر تمیز می شوند.
- قابلمه های سرامیکی، برای سلامتی ضرری ندارند و مزه غذا را هم تغییر نمی دهند.
- برای پخت و پز در قابلمه های سرامیکی، نیاز به روغن کمی دارید.
- وقتی قابلمه های سرامیکی بر روی اجاق گرم شوند، تا مدت طولانی گرما را درون خود حفظ می کنند و در نتیجه غذا با دمای یکنواخت بهتر پخته می شود.
- طرح ها و رنگ های متنوعی از قابلمه های سرامیکی وجود دارد.

معایب استفاده از قابلمه های سرامیکی

- اگر قابلمه ها از سرامیکی خالص باشند، ممکن است کمی سنگین باشند.
- اگر دسته با بدنه قابلمه سرامیکی یک تکه باشد، استفاده از آن مخصوصا وقتی داغ است کمی سخت خواهد بود.
- قابلمه های سرامیکی شکننده هستند، البته برای تولید این ظروف از تکنولوژی خاصی استفاده شده تا آنها را مقاوم کند ولی بهر حال در استفاده از آنها باید احتیاط کرد تا نشکنند.
- برای گرم کردن قابلمه در ابتدای آشپزی ممکن است وقت و گاز زیادی مصرف شود.

قابلمه های گرانیت

پس از اینکه قابلمه های سرامیک وارد بازار شدند با وجود استقبال زیادی که از آنها شد، معایبی نیز داشتند. برای مثال، سنگین بودند، و برای اینکه برای آماده پخت آماده شوند نیاز به وقت و انرژی بیشتری داشتند. اینجا بود که نوع دیگری از ظروف به بازار آمدند. سرویس قابلمه گرانیتی، شامل یک قابلمه از جنس آلومینیوم یا تفلون بودند که سطح آن با یک لایه سرامیک محکم پوشانده شده بود. این ظروف سبک تر بودند و زودتر گرم می شدند. در لوازم آشپزخانه چشمگیر قابلمه‌های گرانیت را ببینید.

قابلمه های گرانیتی

مزایای قابلمه های گرانیتی

- نسبت به قابلمه های سرامیکی بسیار سبک هستند.
- نسبت به سرامیک ها زودتر گرم می شوند.
- غذا در قابلمه های گرانیتی نسبتا دیرتر می سوزد.
- تمیز کردن قابلمه های گرانیتی بسیار راحت است.
- نیاز به روغن کمی برای پخت و پز دارند.

معایب استفاده از قابلمه های گرانیتی

- ممکن است لایه سرامیکی در قابلمه های گرانیتی حتی با وجود مراقبت از بین بروند و سطح فلزی زیر آنها مشخص شود.
- هر چند مقاومت لایه سرامیکی بیشتر از تفلون است ولی باید برای احتیاط از قاشق های چوبی یا پلاستیکی برای پخت و پز استفاده کرد.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید قابلمه گرانیتی اصل

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن