طرز استفاده از قابلمه چدن برای اولین بار

 

به علت ساختار خاص قابلمه های چدن، بسیار مهم است که چگونه اولین بار از آنها استفاده کنید. با رعایت نکاتی می توانید کیفیت و زیبایی قابلمه را حفظ کرده و مدت طولانی تری از آن استفاده کنید. در ایت مقاله از چشمگیر ابتدا عناصر تشکیل دهنده در ظروف چدن را بررسی می کنیم تا متوجه شویم چه مراقبت هایی از قابلمه های چدن لازم است.

اولین آشپزی با قابلمه چدن

فرمول استفاده شده در تولید قابلمه های چدن

چدن، آلیاژی تشکیل شده از ترکیب آهن با کربن و سیلیسیوم است که نسبت درصد کربن و سیلیسیوم به ترتیب ½ و 3 است. این ترکیبات باعث می شوند که چدن نسبت به ضربه و حرارت های بالا و طولانی مدت و همچنین زنگ زدگی بسیار مقاوم باشد و طعم غذا در آنها تغییر نکند، به همین دلیل برای ساخت و تولید قابلمه ها و تابه ها از آن استفاده می شود. اما به دلیل وجود عنصر آهن در این ظروف باید توجه کرد که حرارت به سرعت به قابلمه منتقل می شود و بسیار داغ می شود و باز هم وجود عنصر آهن باعث می شود که غذا ها (در صورت ماندن طولانی مدت) با آهن واکنش نشان دهند و سطح ظرف را خراب کنند. همچنین اگر قابلمه های چدن دارای روکش نچسب نباشند برای نگه داری مواد اسیدی مناسب نیستند.

قابلمه ها و تابه های چدن

در استفاده از قابلمه چدن برای اولین بار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در اینجا چند نمونه از نکاتی را که باید رعایت کنید توضیح می دهیم، این نکات بر اساس تجربه و پیشنهادات افراد مختلف و همچنین بر اساس خواص علمی چدن جمع آوری شده اند.
- یکی از پیشنهادات پر کردن قابلمه با ترکیبی از آب و نمک است. قابلمه چدن را با آب و نمک پر کنید و رو حرارت قرار دهید و بجوشانید سپس آب را خالی کرده و ظرف را بشویید و از آن استفاده کنید.
- راه دوم این است که قابلمه چدن را با یک ابر نرم و مایع ظرفشویی بشویید، ( هیچ وقت از سیم و اسفنج های خشن استفاده نکنید چون لایه های آستر قابلمه خراب می شود) و بعد با روغن داخل آن را چرب کنید و با پارچه ای تمیز روغن ها را پاک کنید و روی حرارت قرار دهید و آشپزی را شروع کنید.
- همیشه به یاد داشته باشید که قابلمه برروی حرارت خیلی زیاد قرار نگیرد یعنی شعله ها تا دیواره بالا نیاید و رنگ قابلمه را تغییر ندهد.

چرب کردن قابلمه و تابه چدن

 - هیچ وقت قابلمه چدن را بدون غذا روی شعله نگه ندارید، حرارت زیاد، رنگ قابلمه را تغییر می دهد.
- بعد از استفاده از قابلمه ها و تابه های چدن حتما آنها را بشویید و خشک کنید چون این ظروف برای نگهداری غذا در یخچال مناسب نیستند.
- برای هم زدن غذا از قاشق های مخصوص قابلمه چدن و یا قاشق های چوبی استفاده کنید تا کف قابلمه خش ایجاد نشود.
- سایز قابلمه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید تا سرریز نشود، گاهی سرریز شدن غذا بر روی دیواره های قابلمه، برای همیشه لکه هایی روی آن ایجاد می کند.

- قبل از استفاده از قابلمه های چدن ابتدا آنها را کمی گرم کنید، به این شکل که قابلمه را بر روی شعله قرار دهید و بعد از مدتی چند قطره آب در آن بچکانید اگر آب سریع تبخیر شد یعنی حرارت مناسب است.

- بعد از شستن این ظروف آنها را خشک کنید و اجازه دهید در مجاورت هوا بمانند سپس در کابینت قرار دهید.
اما همیشه در نظر بگیرید که برای خرید قابلمه های چدن نوع با کیفیت آن را انتخاب کنید، چون در غیر اینصورت حتی با مراقب دقیق شما هم، ممکن است نتیجه خوبی نگیرید. فروشگاه کالای چشمگیر یکی از معتبر‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه لوازم آشپزخانه است که انواع با کیفیتی از سرویس‌ قابلمه را عرضه می‌کند. جهت اطلاع از قیمت قابلمه چدنی تک کلیک کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه چدن

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن