تفاوت سماور برقی و گازی

 سماور یکی از وسایل قدیمی است که در اکثر آشپزخانه ها موجود می باشد. برای داشتن چای خوش طعم به یک سماور نیاز دارید. سماور در انواع متفاوتی از جمله نفتی، برقی، گازی، زغالی، هیزمی و تزیینی موجود می باشد. اما امروزه سماورهای گازی و برقی بیشترین کاربرد را دارند، تنوع سماور بسیار زیاد است و همین امر کار را برای خرید سخت می کند.

انتخاب درست بین سماور برقی و گازی

سماور برقی برای استفاده دائم مناسب نیست زیرا هزینه برق را بالا می برد اما اگر قصد خرید سماور برقی دارید باید به برچسب انرژی و میزان مصرف برق آن دقت کنید، سماورهای گازی به نسبت پرکاربردتر و مقرون به صرفه تر می باشد از همین جهت مورد توجه اکثر افراد می باشد. مهم ترین نکته در سماورهای گازی که باید به آن توجه شود، داشتن ترموکوپل است که از پخش گاز در محیط جلوگیری می کند. برای داشتن انتخاب راحت بین این دو نوع سماور به برسی دقیق هریک می پردازیم:

بررسی سماور برقی

سماورهای برقی متشکل از دو بخش عمده می باشد، قسمت خارجی سماور که شامل مخزن، درپوش مخزن، پایه، دسته ها و قسمت داخلی سماور شامل اجزای الکتریکی می باشد، بخش الکتریکی خود شامل اجزای بسیار مهمی می باشد:

  • عایق المنت: کاربرد این عایق برای جلوگیری از اتصال بدنه المنت می باشد که در المنت های فلزی از عایق های مخصوصی با جنس سرامیک استفاده می شود، عایق المنت ها در دو مدل صفحه ای از نوع مقوای نسوز و عایق های حلزونی موجود هستند.
  • لوله های عایق نسوز: به این لوله ها وارنیش نیز می گویند، برای سیم های رابطی که در سماور به کار برده شده به لوله های عایقی نیاز می باشد، که از سیم های روپوش دار در برابر حرارت و اتصال به بدنه جلوگیری می کند.
  • ترمینال چینی: این وسیله برای اتصال دو سر المنت استفاده می شود که از استحکام حرارتی کافی برخوردار است.
  • ترموستات: وسیله ای برای کنترل درجه یا میزان گرمای سماور است.

سماورهای برقی قیمت بالاتری نسبت به سماور گازی دارند، برخی از سماورهای برقی قابلیت این را دارند که پس از اتمام آب داخل سماور به صورت خودکار خاموش شود. سماور برقی به وسیله ی المنت کار می کند، تعداد المنت ها با قیمت سماور رابطه مستقیم دارد و هرچه تعداد المنت ها بیشتر شود قیمت سماور افزایش می یابد. قدرت سماور برقی به میزان وات آن بستگی دارد که هرچه وات آن بیشتر باشد آب زودتر به جوش می آید و البته مصرف برق بیشتری دارد، برخی از مدل های سماور برقی چراغ نشانگر دارند و در هنگام به جوش آمدن آب چراغ آن روشن می شود.

بررسی سماور برقی

بررسی سماور گازی

در سماورهای گازی نکته ی مهم و قابل توجه کف سماور است که حرارت به صورت مستقیما با آن در ارتباط است به همین دلیل هرچه کف سماور ضخیم تر باشد مقاومت آن بیشتر است در نتیجه کیفیت بالاتر می رود. اکثر سماورهای گازی به همراه بست، شلنگ و فندک مخصوص به فروش می روند که قبل از نصب باید از سلامت شلنگ اطمینان حاصل کنید تا ایمنی آن تضمین شود. سماورهای گازی به دلیل ساختاری که دارند از زیبایی بیشتری برخوردارند، این نوع سماور در ظرفیت های بزرگ نیز ساخته می شوند، در واقع سماورهای گازی در انواع سایزها و ظرفیت ها تولید می شوند.

با توجه به قیمت بالای برق نسبت به گاز بهتر است از سماورهای گازی استفاده کنید اما در برخی مکان ها مانند اداره ها، شرکت ها، کارگاه ها و... که لوله کشی گاز ندارند از سماورهای برقی استفاده می شود. سماور با توجه به جنس، مدل، حجم و ... قیمتی متغییر دارند که با توجه به نیاز و قابلیت ها و ظرفیت مورد نظر خود می توانید یکی از سماورهای گازی یا برقی را تهیه نمایید. با توجه به مشخصاتی و کاربردی که سماور گازی دارد محبوب تر بوده و بیشتر از سماور برقی مورد استقبال قرار گرفته است.

نظر شما در مورد این محصول چیست

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن