علت نپختن غذا در زودپز

با اینکه زودپز به عنوان وسیله ای که موجب پختن سریع برخی از غذاهای سفت مانند گوشت و انواع حبوبات می شود اما گاهی برخی از زودپز ها در روند این فرآیند بسیار دیر عمل می کنند و یا پس از اینکه غذا پروسه زمانی پخت را در زودپز طی کرد باز هم نپخته باقی خواهد ماند. دلیل این موضوع می تواند مواردی متعدد باشد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

نپختن غذا در زودپز به علت خرابی اجزاء آن

  • خرابی واشر: زودپزها دارای یک واشر می باشند که موجب چفت شدن بدنه زودپز و درب آن خواهد شد. از آنجایی که مکانیسم عمل یک زودپز پختن غذا با فشار بخار است؛ اگر این واشر آسیب ببیند یا در شکل آن تغییری ایجاد شود ممکن است بخار از زودپز بیرون رود و زودپز دیگر بخاری با شدت اولیه برای پخت مواد غذایی نداشته باشد.
  • خرابی درب زودپز: درب نیز به دلیل ممانعت از بیرون رفتن بخار نقش بسزایی در پختن مواد غذایی دارد. اگر درب زودپز دچار شکستگی شود، شکل ظاهر آن تغییر کند، در عمل کلیپسو مشکلی ایجاد شود و یا مشکلاتی از این دست برای آن ایجاد شود، موجب خواهد شد که مواد غذایی درون زودپز خوب پخته نشوند.
  • خرابی واشر سوپاپ تنظیم: سوپاپ تنظیم با توجه به نوعی مواد غذایی و میزان حرارتی که وجود خواهد داشت باعث می شود بخار موجود در زودپز در سطح متعادلی عمل کند. اگر در عملکرد این سوپاپ اختلال ایجاد شود، موجب ناپختگی مواد غذایی می شود.
  • خرابی سوپاپ اطمینان: یک زودپز مناسب زودپزی است که دارای سوپاپ اطمینان باشد. زودپزهایی که فاقد سوپاپ اطمینان هستند ممکن است مخاطره آمیز باشند. سوپاپ اطمینان سوپاپی است که در مواقعی که فشار بخار آب درون زودپز بیشتر شود با بیرون راندن بخار باعث متعادل شدن آن خواهند شد. در صورت آسیب دیدن این سوپاپ ممکن است در چرخه پخت غذا مشکل ایجاد شود.

نپختن غذا در زودپز به علت خرابی اجزاء زودپز

سایر دلایل نپختن غذا در زودپز

  • کیفیت نامطلوب مواد غذایی: یکی از نکاتی که همواره در آشپزی مورد توجه قرار می گیرد، سلامت و کیفیت مواد غذایی است. به اصطلاح مواد غذایی که دارای تاریخ مصرف هستند یا برای سلامت باید ویژگی هایی خاص را داشته باشند، باید مورد توجه قرار گیرند. در مورد گوشت، صورتی مایل به قرمز رنگ آن، تازگی و پیدا بودن سلول های رشته ای گوشت مورد اهمیت است. در غیر این صورت ممکن است مواد غذایی ناپز تلقی شوند.
  • زودپز بی کیفیت: همواره از یک زودپز باکیفیت و مرغوب برای پخت و پز استفاده کنید. زودپزهای خود را از یک برند مطمئن انتخاب کنید. در غیر این صورت علاوه بر اینکه ممکن است مواد غذایی به درستی نپزد، استفاده از زودپزی که استاندارهای لازم را دارا نیست، ممکن است خطرناک باشد.
  • استفاده نکردن از دستورالعمل صحیح زودپز: زودپز هایی که امروزه وارد بازار می شوند دارای دستورالعمل هایی خاص می باشند. مراحل استفاده از زودپز شامل آببندی و مراحل بعدی می باشند. همراه هر زودپز دفترچه راهنمای استفاده از زودپز نیز وجود دارد. اگر در استفاده از زودپز این نکات رعایت نشوند، ممکن است سبب شود که غذا درون زودپز دیرتر از حد معمول پخته شود با به طور کامل پخته نشود.
  • استفاده از زودپز هایی نامتناسب با حجم مواد غذایی: استفاده از زودپزهایی بسیار بزرگتر یا کوچکتر از حجم مواد غذایی ممکن است این مشکل را به وجود آورد که مواد غذایی خام باشند و درست پخته نشوند.
  • جنس نامناسب بدنه زودپز: استفاده از فلزهایی که رسانش گرمایی پایین تری دارند در بدنه زودپز ممکن است در انتقال حرارت به مواد غذایی کند عمل کنند و سبب شوند که مواد غذایی درون آن پخته نشود به همین دلیل استفاده از زودپزهایی که طبق استاندارهای لازم ساخته می شود و فلز استفاده شده در بدنه آن ها دارای رسانش گرمایی لازم است توصیه می گردد.
نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین زودپز

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن