مزایا و معایب ظروف چدنی

ظروف چدنی این  روزها نیاز به  معرفی ندارند و با تنوع بالایی که دارند از لوازم آشپزخانه پرطرفدار محسوب می شوند. اگر کسی یک  بار از ظروف چدنی استفاده کرده باشد از مزایا و معایب آن تا حدودی با خبر باشد، شاید هیچ وقت سمت بقیه ظروف نرود و تا مدت بسیار طولانی از ظروف چدنی استفاده کنید. در این مقاله از چشمگیر می خواهیم  مزایا و معایب ظرف های چدنی را مورد بررسی قرار دهیم.

 مزایای ظروف چدنی

  • ظرف های چدنی در صورتی که به صورت درست و اصولی تولید و لعاب کاری شوند به صورت کامل نچسب می باشند که این مورد یکی از دوست  داشتنی برای این ظروف است و باعث شده نسبت  به  ظرف های آلومنیومی  و استیل پراستفاده تر باشد. نچسب بودن ظرف به شما کمک می کند مصرف روغن خود را در زمان آشپزی کم کنید. یکی از شایعاتی که در مورد این  ظروف وجود دارد این است که نیاز به مراقبت  زیادی دارند و نگهداری از آنها سخت است، ولی خودتان قضاوت کنید: "آیا نسابیدن با سیم ظرف شویی و استفاده نکردن از کفگیر و قاشق های فلزی کار سختی است؟"
  • قیمت ظروف چدنی نسبت به  ظروف استیل که کیفیت مشابهی داشته باشند بسیار مناسب تر است.
  • یکی از مزایای کارآمد این ظرف ها این است که زمانی که با استفاده از گاز یا اجاق های الکتریکی داغ می شوند تا مدت طولانی تری نسبت سایر ظرف های داغ می مانند. همچنینی این  ظرف ها بهترین گزینه ها برای استفاده روی آتش هستند
  • استفاده از این ظرف ها مقداری یون آهن وارد غذا می کند که برای بزرگسالان بسیار مفید است (دکتر روازاده هم این حرف را زده، اما توروخدا ما را با او یکی نکنید). البته باید حتما در نظر داشته باشید که ظروف چدنی که خریداری می کنید باید از فروشگاه های معتبر تهیه شوند.
  • شما می توانید از هر نوع قاشقی برای هم زدن آنها استفاده کنید.
  • این ظرف ها برای پخت انواع غذا ها در انواع سبک ها مناسب و مورد استفاده هستند.

قابلمه چدنی

معایب ظروف چدنی چیست؟

  • قبل از استفاده برای آماده سازی قابلمه چدنی باید آنرا چند دقیقه گرم کنید و این موضوع می تواند وقت شما را بگیرد
  • اگر اصول مربوط به نگهداری ظرف های چدنی را رعایت نکنید ممکن است در آنها ترک و یا زنگ زدگی در آنها ایجاد شود. البته اگر دستورالعمل هایی که شرکت تولید کننده ظرف به شما داده است را رعایت کنید، لازم نیست نگران چیزی باشید.
  • در صورتیکه در ظرف های چدنی قصد پختن غذاهایی که خاصیت اسیدی دارند را دارید، بهتر است که این کار را نکنید، چرا که آهن داخل غذا نفوظ می کند و رنگ و طعم غذا را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • وزن آنها نسبت به ظرف های استیل و آلومنیومی سنگین تر است.
  • هر از چند گاهی نیاز به لعاب کاری دوباره دارند که ممکن است زمان شما را بگیرد.
  • در صورتی که طولانی مدت در معرض رطوبت قرار بگیرد ممکن است زنگ بزند، ولی به راحتی می توانید این  زنگ  را پاک کنید و با لعاب کاری مجدد این مشکل را حل کنید.

 

چطور ظرف چدنی را تمیز و لعاب کاری کنیم؟

این  ظرف باید با اسکاج و یا ابر مخصوص و نرم، آب و مایع ظرفشویی شسته  شود، همچنین در صورتی که غذا به آنها چسبیده باشد شما می توانید آنرا به  راحتی با استفاده از اسکاج های پلاستیکی جدا کنید و حتما بعد از شسشو این ظرف ها را خشک کنید. همچنین شما می توانید برای لعاب کاری مجدد در خانه به  روش زیر عمل کنید:

ظرف چدنی تمیز را بر روی حرارت گذاشته و آن را نگه دارید تا تمام رطوبت و آب های داخل ظرف بخار شود، سپس دو قاشق روغن گیاهی درون ظرف بریزید و روغن  را در کل ظرف بپرخانید تا همه ی ظرف به روغن آغشته شود و این کار را تا زمانی که روغن شروع  به  دود کردن کرده است ادامه دهید، بعد ظرف را از روی گاز بردارید و روغن های داخل آن را بیرون بریزید و سپس بعد از سرد شدن ظرف را در مکان مناسب و خشک نگه دارید. جهت اطلاع از قیمت قابلمه چدنی تک کلیک کنید.

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید بهترین سرویس قابلمه چدن

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن