ظرف سرامیکی چیست؟

ظرف سرامیکی چیست  و از چه چیزی تشکیل شده

ظرف های سرامیکی ساکنین تقریبا تازه وارد آشپزخانه ها هستند که این  روزها جای خود را بین آشپز ها و خانم های خانه دار باز کرده اند، و شکل ظاهری آنها به این  صورت است که بین  فلز ظرف - که می تواند از چدن، آلومنیوم و... باشد - و غذا یک لایه سرامیک قرار گرفته است که از چسبیدن غذا و تماس فلز ظرف با غذا جلوگیری می کند. یک نسل بعد از ظرف های سرامیکی، ظروف نانو سرامیک هستند که سن آنها در صنعت ظرف سازی جهان به یک یا دوسال پیش برمی گردد، ظروف نانو سرامیک تا الان آخرین ظرف از نسل ظروف نچسب است و البته باید بدانید که تا الان این ظروف به دلیل قیمت بالای خود آنقدر محبوب نشده اند. (همه ی این داستان ها را به این منظور گفتیم که بدانید ظروف سرامیکی، سن آنچنانی ندارند)
قبل از این که به  سراغ بررسی موارد مختلف در مورد ظرف های سرامیکی برویم  بگذارید تا یک  سوء تفاهم بزرگ را در مورد این  ظرف ها بر طرف کنیم: «ظروف سرامیکی از جنس سرامیک  نیستند، فقط یک  روکش سرامیکی دارند و در صورتی که جایی به شما گفتند ظرفی تماما از سرامیک  ساخته شده بدانید که این حرف دروغ است و صرفا جهت بازار گرمی زده شده است.»  
از طرفی شما باید به یاد داشته باشید که روکش سرامیکی این ظروف نیاز به نگهداری دارد، چرا که ترکیبات سرامیکی این لعاب در صورتی که از آن درست استفاده نشود از بین می رود و باعث می شود که ظرف بعد از مدتی کارایی قبل را نداشته باشد، خب به همین در ادامه این مطلب در مورد نکاتی صحبت می کنیم که با رعایت کردن آنها می توانید استفاده بهتری از این ظروف ببرید را برای شما بازگو می کنیم.

 

اصول استفاده و نگهداری از ظروف سرامیکی چگونه است؟

یکی از ابتدایی ترین اصولی که باید در مورد ظروف سرامیکی باید به یاد داشته باشید این است که هرگز آنها را قبل از شروع پخت روی گاز قرار دهید، چرا که با این کار لایه سرامیک آسیب می بیند و ترک های ریزی می خورد، از طرفی این  ترک ها بسیار ریز هستند و باعث می شوند این ظرف ها در طول زمان کارایی خود را از دست بدهند. به همین دلیل شما برای استفاده از این ظرف ها باید در نظر داشته باشید که ابتدا مواد غذایی مورد نظر خود را درون ظرف بریزید و بعد آنرا روی حرارت بگذارید.

هیچ وقت ظروف سرامیکی داغ را در آب سرد نگذارید.

شاید قبلا دیده بودید که وقتی آشپز ها از پلوپز استفاده می کردند، بعد از آماده شدن غذا، ته ظرف را در آب سرد میگذاشتند تا پلو راحتتر از کف این ظروف جدا شود. حالا اگر دوست دارید که ظروفتان دوام خوبی داشته باشند و کیفیت خود را حفظ کنند حتما باید درنظر داشته باشید که از تغییر دمای ناگهانی ظرف خود جلوگیری کنید. به عنوان مثال برای در آوردن یک ته دیگ طلایی و زیبا برای پلو لازم نیست از تکنیک آب سرد استفاده کنید، چرا که تنها نتیجه این کار آسیب دیدن ظرف است. همچنین زمانی که بعد از آشپزی قصد شستشوی ظرف را دارید باید صبر کنید تا ظرف به آرامی سرد شود.

قابلمه سرامیکی

مراقب خراش برداشتن کف ظروف سرامیکی باشید.

اگر قصد استفاده از ظرف سرامیکی دارید باید به یاد داشته باشید که کف این  ظرف ها بسیار حساس است و به همین دلیل شما نمی توانید از اسکاج های سیم دار و یا قاشق های فلزی برای شستشو و پخت غذا در این ظروف استفاده کنید.

برای نگهداری ظروف سرامیکی با دقت عمل کنید.

یکی استاندارد های نگهداری از سرویس قابلمه سرامیکی که باید برای نگهداری ظرف ها رعایت کنید این است که هیچ وقت این  ظرف ها را درون هم قرار ندهید، شاید این  موضوع که فضای کافی برای نگهداری ظرف ندارید شما را به این  فکر فرو ببرد. قرار دادن ظروف سرامیکی درون هم یعنی خش انداختن روی سرامیک  درون ظرف!

نظر شما در مورد این محصول چیست

خرید قابلمه سرامیکی

ارسال سریع و تحویل فوری
ضمانت خرید کالا
مشاوره رایگان خرید
پرداخت امن و مطمئن